Een marshal op Zandvoort
NOS Sport

De weg wijzen, veiligheid garanderen en genieten: Zandvoort leunt op vrijwilligers

  • Joost Smedema

    Redacteur NOS Sport

  • Joost Smedema

    Redacteur NOS Sport

Twintig Formule 1-coureurs op het circuit, zeventigduizend toeschouwers (zittend, als het even kan) op de tribunes. Zij eisen in Zandvoort de meeste aandacht op. Maar cruciaal voor een succesvol raceweekeinde zijn ook de mensen op wie de camera's niet zijn gericht.

Van het treinstation tot in alle hoeken en gaten van Circuit Zandvoort lopen talloze liefhebbers die de terugkeer van de Formule 1 in Nederland begeleiden. Onmisbaar zijn ze, gestoken in een blauwe polo of een oranje jas.

Bijna 450 marshals garanderen de veiligheid

Een tunneltje onder het rechte stuk, niet toegankelijk voor 'gewone' toeschouwers, komt uit bij het kloppend hart van het circuit. Rechtdoor gaat het naar de hospitality, de tijdelijke woonkamer van de teams waar de coureurs hun 'vrije tijd' doorbrengen. Linksaf is de paddock, met alle bolides en de monteurs eromheen.

Daar, vlak naast het circuit, werkt Frans Agterberg. Hij is een van de bijna 450 marshals bij de Grand Prix van Nederland. In een oranje jas, met een fluitje om de nek en oorbeschermers op, houdt hij een oogje in het zeil rond de ingang van de pitstraat.

Marshal Frans Agterberg, bij de ingang van de pitstraat

"Alles veilig en volgens de regels houden", omschrijft hij zijn functie. "Via portofoons staan we in contact met Race Control", de cockpit in het pitgebouw waar het hele circuit in de gaten wordt gehouden. "Als er hier een ongeluk gebeurt en ik krijg toestemming het circuit op te gaan, doen we dat."

Agterberg is sinds drie jaar op Zandvoort actief als marshal. "Via een collega kwam ik er meer over te weten op een fandag. Het is nu echt een hobby geworden."

Elke klasse zijn eigen regelement

Voor zijn neus razen de coureurs de pitstraat in, veel dichter bij de coureurs komen kan bijna niet. Voor die luxe-positie wordt, ook al is het vrijwilligerswerk, betrokkenheid gevraagd.

"Je moet hier wel minimaal tien dagen per jaar bij een evenement zijn om bij te blijven. Alle klasses hebben verschillende reglementen. Mogen de auto's wel of niet tanken, bijvoorbeeld. Dat moet je blijven bijhouden."

Marshals op Circuit Zandvoort

Een eindje verderop maakt Redmar Rill zijn debuut op Circuit Zandvoort als vrijwilliger. Hij kijkt, vlak achter de toegangspoorten, op ruim twee meter hoogte als een badmeester over de mensenmassa heen met megafoon in de hand.

"Welkom op de Dutch Grand Prix! Het belooft goed weer te worden. En met de races erbij is het nog beter", roept hij, gevolgd door aanwijzingen waar supporters naartoe moeten voor de tribunes, toiletten of de horeca.

Via zijn studie International Sportmanagement en Business werd Rill getipt om zich aan te melden bij Eventmakers, het bedrijf dat meer dan 1.400 vrijwilligers faciliteert op het circuit.

"Ik ben eigenlijk helemaal niet zo'n Formule 1-fan. Maar ik vind het wel interessant om te kijken hoe het allemaal in zijn werk gaat en hoe de communicatie overal verloopt. Daar kan ik toch mooi een kleine glimp van opvangen. En dit staat leuk op m'n cv."

Aan de andere kant van het reuzenrad, tussen de eettentjes, staan Nathalie Brinkhuijsen, Vanessa Hendrikse en Alexandra van den Akker met een geplastificeerde kaart van het circuit in hun handen. Ook zij in blauwe polo, ingedeeld in de afdeling bezoekersservice. Hun taak: mensen de weg wijzen.

"We zijn zelf ook maar even aan het bestuderen waar alles is, zodat we de mensen de goede kant op sturen." Het is nodig ook, zaterdagmiddag vlak voor de kwalificatie begint. "Iedereen is nu weer op zoek naar zijn tribune", zegt Brinkhuijsen.

Alexandra van den Akker, Nathalie Brinkhuijsen en Vanessa Hendrikse met een kaart van het terrein

De drie vriendinnen uit Voorburg hebben een appartement gehuurd in Noordwijk voor de grand prix. Elke dag rijden ze een uur heen en een uur terug, op de E-bike. "Het is hartstikke leuk, we hebben dit ook al eens bij de Volvo Ocean Race gaan."

'Veel commerciëler'

Voor Brinkhuijsen is het niet eens haar eerste bezoek aan de Grand Prix van Nederland. Ook in 1983 was ze erbij. "Toen zat ik naast de hoofdtribune, bij de Tarzanbocht."

"Je had in die tijd bij de ingang ook al wel trucks staan met merchandise, maar het is nu wel veel commerciëler", vergelijkt ze de GP met 38 jaar geleden. "Zeker een fanzone, zoals waar we nu staan, had je toen nog niet."

Als er een gat ontstaat, kunnen we dat binnen een kwartier weer dichten.

Pierre de Kok

De drie vriendinnen hebben zoveel mogelijk toeschouwers naar hun plekje op tribune gewezen, de hoofdtribune tegenover het pitgebouw ziet helemaal oranje als Max Verstappen poleposition pakt.

Mooiste uitzicht

Maar het mooiste uitzicht heeft Pierre de Kok misschien wel. Met een collega is hij op een transformatorhuisje geklommen, vlak achter de ingang van de pitstraat, niet ver van de werkplek van marshal Agterberg.

Pierre de Kok (r) voor het rechte stuk van het circuit.

De Kok zit ontspannen in de zon met een blikje fris naar de kwalificatie te kijken. Hij moet in actie komen als het asfalt door een crash beschadigd raakt. "Binnen een minuut zijn we bij onze bus als het moet."

"Als er een gat ontstaat, kunnen we dat binnen een kwartier weer dichten zodat de wedstrijd verder kan. Maar laten we hopen dat het niet nodig is."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl