Max Verstappen op Zandvoort ANP
F1 Zandvoort

Als een kerstboom zonder ballen, zo omschreef Jan Lammers het circuit van Zandvoort in het najaar van 2019. Dat de laatste feestdag er lang geleden werd gevierd, was aan alles te zien. Het asfalt, de tribune en de pitstraat waren toe aan een likje verf of twee.

Het Italiaanse ingenieursbureau Dromo kreeg de opdracht het circuit onder handen te nemen, onder leiding van architect Jarno Zaffelli. Maandenlang liep hij tussen bulldozers over het circuit in oranje jas en met een bouwhelm op zijn hoofd.

'Kijk wat een grote kerstboom'

Druk met hellingshoeken, een nieuw wegdek en grindbakken. Spelen in het zand noemde hij het, net als vroeger als kind. De hopen zand die aan de oppervlakte lagen, zijn verdwenen onder gras en nieuw asfalt.

"Kijk wat een grote kerstboom het nu geworden is", trekt hij de vergelijking van Lammers enthousiast verder. "En hoeveel ballen erin hangen."

Bekijk hieronder in de carrousel het verschil tussen december 2019 en september 2021:

Een jaar en vier maanden later dan gepland weet Zaffelli eindelijk of zijn renovatie is geslaagd. Het meest geroerd was hij nog wel door de woorden van Bernd Mayländer, sinds jaar en dag safety car-coureur in de Formule 1. "Hij rijdt de meeste rondjes op de circuits en kent ze allemaal, over de hele wereld."

'Bestaand circuit renoveren komt heel nauw'

"Mayländer zei tegen me: 'goed werk, want het circuit voelt hetzelfde aan als voor de verbouwing'. Dat betekent dat we het niet verpest hebben en dat is precies wat we wilden. Een bestaand circuit renoveren luistert heel nauw. Het is makkelijk om het slechter te maken dan het was."

Velen toonden zich al enthousiast over de vernieuwde baan. "Lewis Hamilton, Max Verstappen, maar ook Jackie Stewart en David Coulthard", somt Zaffelli wat namen op. "Maar als ook Bernd Mayländer het zegt... Wat wil je nog meer?"

2019: Jarno Zaffelli (r) in het oranje naast circuitdirecteur Robert van Overdijk en Jan Lammers, sportief directeur van de GP ANP

Tijdens de renovatie vielen de twee zogeheten kombochten het meest op. Bocht 3 en bocht 14, de Hugenholtzbocht en de Arie Luyendijkbocht. Het asfalt ligt er niet vlak, maar in een stevig hellingspercentage. Zo steil dat een paar journalisten eerder in de week onderuit gingen tijdens een rondje op de fiets.

Moeilijk om naar te kijken

Vanuit zijn kantoor kijkt Zaffelli uit op de buitenkant van de Hugenholtzbocht. Terwijl hij vertelt over zijn werkzaamheden, verliest een van de coureurs in de W Series bij het uitkomen van de bocht de controle over het stuur en klapt tegen de vangrail.

"Er zijn altijd dingen waar we van kunnen leren", analyseert hij nuchter. "Maar dit was een fout van de coureur. Als architect is het pas moeilijk om ernaar te kijken als een ongeluk wordt veroorzaakt door het circuit. Gelukkig is ze in orde."

Nu de kop eraf is, kijkt Zaffelli vooral uit naar een race, ongeacht in welke klasse. Hij wil zien hoe de coureurs zich gedragen op het scherp van de snede, als ze wiel aan wiel een bocht ingaan.

Met natuurlijk de Formule 1-race, zondagmiddag om 15.00 uur, als hoogtepunt. "Ik ben straks bij de beste coureurs in de beste machines ter wereld vooral benieuwd naar de start en een eventuele herstart bij een rode vlag."

'Het is millimeterwerk'

"Ze komen hier allemaal samen doorheen", wijst hij naar de Hugenholtzbocht, "en op die momenten met relatief koude remmen. Dan luistert het allemaal zo nauw, het is millimeterwerk. De remperiode is heel kort en je hebt het hoogteverschil door die kombocht. Dat wordt echt interessant."

Wat er de komende dagen op het circuit ook gebeurt, Zaffelli is vooral blij dat niemand zijn ontwerp als 'saai' heeft gekwalificeerd. "Dat is gelukkig iets wat over andere circuits wordt gezegd. En niet over Zandvoort."

STER reclame