NOS Nieuws

Ook ondernemers merken dat dit jaar een 'besmet WK' heeft

Over precies een maand speelt Oranje zijn eerste wedstrijd op het veelbesproken wereldkampioenschap voetbal in Qatar. Ook ondernemers merken dat het toernooi omstreden is. "De euforie is echt ver te zoeken", zegt Winny Bogers van groothandel EuroPromoTextiel in Breda. "Het is niet te vergelijken met vorige EK's of WK's."

Bogers regelt al bijna dertig jaar grote reclamecampagnes voor bedrijven en winkels. Bij eerdere toernooien kreeg hij zeker dertig, veertig aanvragen per week. "Dat begon al driekwart jaar voor een toernooi, dan gingen supermarkten en andere winkels en bedrijven acties verzinnen. Nu is er gewoon geen aanvraag, nul komma nul."

Winny Bogers is de bedenker van tal van Oranje-artikelen en dat al sinds 1988:

Nauwelijks vraag naar WK-feestartikelen: 'Nul komma nul'

Ook Bob Amian van webwinkel Het Feestbeest verwacht een karig evenement. "Het wordt een gek WK. De stemming zit er niet zo in voor mijn gevoel. Ik heb daarom ook duidelijk minder ingekocht, zo'n 50 procent minder."

Knoop in de maag

Sporthistoricus Jurryt van de Vooren begrijpt wel waar het verschil vandaan komt. "Voetballiefhebbers stellen zich nu de vraag of ze wel of niet gaan kijken naar wat ze het leukst vinden. Dat vroegen ze zich in 2014 of 2018 niet af", zegt Van de Vooren, een van de initiatiefnemers van het comité Cancel Qatar. "De FIFA heeft miljoenen mensen in de positie gebracht dat ze met een knoop in hun maag gaan zitten kijken, het is een besmet WK geworden."

Toch verwacht Van de Vooren uiteindelijk wel dezelfde voetbalgekte als andere jaren. "Als de bal rolt, wordt het slechte nieuws gelijk overschaduwd. Dan gaat het over de komende wedstrijd, over kleine blessures of over Louis van Gaal die kwaad is of juist lacht op een persconferentie."

Ook HEMA verwacht dat Nederland zich weer massaal achter Oranje gaat scharen. Daarom liggen er dit jaar wel enkele artikelen in de winkel. "Bij ons is dit minder vanwege onder andere rechtenkwesties, maar natuurlijk spelen ook de actualiteit en het sentiment rond Qatar een rol. We voelen ons hier niet helemaal comfortabel bij", zegt een woordvoerder.

In verschillende Nederlandse steden zetten politieke partijen vraagtekens bij het plaatsen van grote schermen om de wedstrijden te kijken. Zo vroeg de Rotterdamse afdeling van GroenLinks al aan de gemeente of de schermen dit jaar verboden konden worden en wil D66 in Amsterdam dat er voorafgaand aan de wedstrijden aandacht wordt besteed aan de uitbuiting van migranten.

"In plaats van sportswashing voor de machthebbers in Qatar mogen de schijnwerpers op de mensenrechtenschendingen", zegt D66-raadslid Rob Hofman in een persbericht.

In Frankrijk werd eerder al aangekondigd dat wedstrijden in veel steden niet op grote schermen te zien zullen zijn. Volgens Van de Vooren worden ook in Duitsland in behoorlijk wat kroegen de wedstrijden niet uitgezonden.

Dat het WK dit jaar in de winter is vanwege de hoge zomerse temperaturen in Qatar, kan ook invloed hebben op de populariteit van het kijken zegt Van de Vooren. "Hoeveel mensen zullen er bij een scherm gaan staan als het sneeuwt?"

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl