Belangrijkste Formule 1-prijs vergeven; dit staat er nog op het spel
Braziliaanse Formule 1-fans zijn pechvogels. Net als vorig jaar staat er in hun grand prix weinig meer op het spel. De GP van Brazilië is bijna een criterium: pijlsnelle rondjes om de kerk op Interlagos.
De grote prijzen zijn verdeeld. Lewis Hamilton heeft zijn wereldtitel geprolongeerd. Zijn renstal Mercedes heeft het zesde constructeurskampioenschap op rij te pakken. Ferrari eindigt tweede, Max Verstappens Red Bull Racing derde. Net als vorig jaar.
Er staat in São Paulo nog een troostprijs op het spel: Max Verstappen gaat met de Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Sebastian Vettel strijden om de derde plaats in het WK. En in de middenmoot zijn nog wel een paar felle duels te verwachten. De inzet: prestige, prijzengeld en eerherstel.
McLaren (vierde plaats, 121 punten): de blamage voorbij
In de schaduw van de eclatante Mercedes-oogst is McLaren een revelatie. Na onwaardige jaren in de achterhoede kruipt de renstal terug naar de top. Met Renault-motoren presteert McLaren beter dan het Franse fabrieksteam. Weliswaar is het gat naar Red Bull gigantisch, maar de toekomst oogt zonnig.
Er is rust. Carlos Sainz en Lando Norris mogen blijven. Logisch: jonge hond Norris is smaakmaker op het circuit én op social media. En Sainz draait zo'n topseizoen dat zijn voormalige werkgever Red Bull mag betwijfelen of het slim was de Spanjaard te laten lopen.
McLaren is een slapende reus, die langzaam ontwaakt. Teambaas Andreas Seidl droomt al van 2021. Dan gaat niet alleen het F1-reglement op de schop, maar krijgt hij ook Mercedes-krachtbronnen. "We willen volgend jaar het gat verkleinen en in 2021 de reuzensprong maken."
Renault (vijfde plaats, 83 punten): mislukte jump
Renault weet uit ervaring hoe moeilijk die sprong naar de top is. Na drie jaren progressie zijn de Fransen weggezakt. Ook de bij Red Bull weggekochte Daniel Ricciardo kan geen wonderen verrichten. Cynische F1-insiders sneren dat het miljoeneninkomen van de Australiër ten koste is gegaan van het budget om de auto te verbeteren.
Renault was vorig jaar 'best of the rest', maar heeft nu veel moeite om middenmoters te verslaan. De stagnatie voedt de geruchten dat Renault na volgend jaar de Formule 1 de rug toekeert.
Racing Point (zesde plaats, 65 punten): Perez oogst
Een jaar na het bijna-faillissement is het bij Racing Point (voorheen Force India) 'business as usual': optimaal presteren met een relatief mager budget.
De redding door multimiljonair Lawrence Stroll heeft een keerzijde: zoon Lance laat vaak zien dat hij vooral vanwege de 'papa-dollars' in de F1 zit. Stroll zorgt voor de centen, teamgenoot Sergio Perez voor de WK-punten.
Toro Rosso (zevende plaats, 64 punten): the only way is up
De renstal waar Max Verstappen debuteerde kan in de middenmoot een slagje slaan: de achterstand op Racing Point is miniem. Alfa Romeo, Haas en Williams zijn al verslagen. Een zesde plek in het kampioenschap zou een evenaring zijn van het beste resultaat, dat in 2008 geboekt werd.
Racing Point versus Toro Rosso is een gevecht dat gaat om veel geld. Het scheelt enkele miljoenen bij de verdeling van de Formule 1-taartpunten.
Alfa Romeo (achtste plaats, 35 punten): traditionele dip
Het team dat voorheen Sauber heette, doet een 'Saubertje': na een veelbelovende seizoensstart diep wegzakken. Alfa Romeo staat al vier races droog en heeft niets meer te winnen. Het gat naar Toro Rosso is onoverbrugbaar.
Veteraan Kimi Räikkönen en teamgenoot Antonio Giovinazzi zijn al vastgelegd, maar relevanter is de vraag of Alfa in 2021 nog van de partij is. Tegenvallende prestaties op het circuit en matige mondiale autoverkopen zijn een slechte marketingcombi.
Haas (negende plaats, 28 punten): faaljaar
Opmerkelijk: een teammanager die zijn coureur beschermt door te zeggen dat de auto rampzalig is. Guenther Steiner gaf de stuntelende Romain Grosjean verrassend contractverlenging. "Romain verdient een seizoen in een betere auto. We hebben hem ook nodig. Zonder ervaren coureurs wordt het niks."
Steiner steekt de hand in eigen boezem. "We hebben gefaald. Negende is ondermaats." De flamboyante Haas-baas is gefrustreerd. "Het eind is goddank in zicht. Ik verheug me op Abu Dhabi. Daar kunnen we dit rotseizoen begraven."
Williams (tiende plaats, 1 punt): uithuilen en opnieuw beginnen
De renstal in verval mag heel blij zijn dat de F1 door faillissementen nog maar tien teams telt. Dat betekent namelijk enige stabiliteit op de begroting. Vroeger was de tiende plek een troostprijs met grote financiële impact. Teams die lager eindigden visten naast de prijzenpot.
Nu is tiende worden vooral gênant. Williams had de auto niet op tijd klaar en hobbelt met Robert Kubica en George Russell kansloos achter de feiten aan. Het familiebedrijf is net vermogend genoeg om niet om te vallen. Lichtpuntje? Nóg een keer zo beroerd uit de startblokken komen lijkt echt onmogelijk.