Spektakel in de Formule 1
NOS SportAangepast

'Er zullen altijd winnaars en verliezers zijn, bij welk budgetplafond dan ook'

  • Louis Dekker

    verslaggever F1

  • Louis Dekker

    verslaggever F1

Zak Brown, Gunther Steiner en Claire Williams runnen drie Formule 1-teams. Brown is de baas van McLaren, Steiner is verantwoordelijk voor de Amerikaanse Haas-equipe en Williams geeft leiding aan haar eigen familiebedrijf. Williams en McLaren horen bij het DNA van de Formule 1, Haas is 'new kid on the block.'

Het Formule 1-trio is opgewekt na een meeting achter gesloten deuren met F1-eigenaar Liberty Media, dat van plan is de koningsklasse van de autosport de komende jaren te hervormen. "We hebben afgesproken dat we over de details niets zeggen, maar we denken dat de voorstellen van Liberty een goede basis zijn voor de toekomst van onze sport", zegt Brown.

Betere show

De McLaren-teambaas wil wel uitweiden over de hoofdlijnen. "De sport drijft op de fans. De show moet beter. Als de fan wint, wint iedereen. Het is een gezamenlijk belang de sport attractiever te maken. Natuurlijk zijn er meningsverschillen, maar ik ben ervan overtuigd dat we er uitkomen."

Ook Claire Williams is positief. "Er is duidelijk een verandering aangekondigd. Dit is de eerste stap. In het verleden ging het vaak mis door botsende belangen tussen teams, maar ik geloof dat het nu anders is. We willen de sport redden..."

De Liberty-plannen zijn muziek in Williams' oren. "Als ze alles wat nu op papier staat gaan uitvoeren, is de toekomst van mijn renstal veiliggesteld."

Budgetplafond

Voor Williams is de invoering van een zogenoemd 'budgetplafond' cruciaal. Ingevoerde bronnen melden dat dat plafond 150 miljoen euro is, maar dat weigert Williams te bevestigen. "Ook dat houden we binnenskamers. Wat ik wil benadrukken is dat het geld eerlijker verdeeld gaat worden."

Claire Williams, teambaas in de Formule 1

"Het drukken van de kosten hoort bij de thema's waarover we alleen intern praten", zegt Brown van McLaren. "Het komt vanzelf naar buiten als de deal er is. Of niet...", vult Haas-man Steiner aan. Williams bevestigt dat geld een struikelblok is. "Er zullen altijd winnaars en verliezers zijn, bij welk budgetplafond dan ook. Dus het is onvermijdelijk dat er discussie komt."

Afscheid Bernie zichtbaar

Haas-teambaas Steiner zegt dat het afscheid van Bernie Ecclestone zichtbaar begint te worden. "Het is duidelijk dat er een nieuwe eigenaar is. Liberty luistert naar ons. Dat is ook nodig. Dit gaat niet vanzelf."

Steiner erkent dat veel hete hangijzers nog niet opgelost zijn. "Liberty heeft een voorstel geschreven. Het is geen verlanglijst, maar ook geen blauwdruk. Het is een startpunt."

Max Verstappen haalt Lewis Hamilton in op het circuit van Sepang

Liberty Media zet in het voorstel voor 2021 de deur open voor nieuwe teams. Formule 1 moet betaalbaarder worden door het invoeren van standaardonderdelen. McLaren-teambaas Brown juicht dat toe. "Haas toont aan dat het mogelijk is met een veel lager budget competitief te zijn en te overleven in deze sport. Ze hebben hun werk goed gedaan. Het invoeren van standaardonderdelen kan best, zolang de fans er geen last van hebben."

Auto bij elkaar winkelen

De complimenten van Brown krijgen weinig bijval van Claire Williams. "Haas heeft het erg goed gedaan en speelt slim in op de regels, maar we zijn er niet blij mee. Wij zijn constructeur en bouwen alles zelf. Ik hou er niet van als een team een auto bij elkaar winkelt. Succes moet een gevolg zijn van wat je zelf doet. Dus ik vind niet dat dit de weg is die de F1 in moet slaan."

Hamvraag is of de voorstellen van Liberty goed vallen bij de grote teams. Vooral Ferrari is machtig. De Italiaanse renstal heeft al diverse keren gedreigd de Formule 1 te verlaten als de nieuwe spelregels niet bevallen. "Ik heb geen idee of we hier Ferrari mee aan boord houden", zegt Steiner. "Ik hoop het wel. Ferrari hoort bij de Formule 1."

Maart 2018: Sebastian Vettel kust zijn spiegelbeeld op de trofee in Melbourne

De Liberty-voorstellen zijn toekomstmuziek, zegt Mercedes-teambaas Toto Wolff. "Het is allemaal nog erg vaag. We moeten nog heel lang praten over de details en die zijn vaak het ingewikkeldst", legt hij de vinger op de zere plek.

Aanpassingen voor 2021

Zak Brown wil graag met andere teams praten over de komende seizoenen. "We willen dat er ook wat dingen gebeuren vóór 2021. Ook over die thema's gaan we met elkaar praten."

Williams bevestigt dat er op korte termijn bijeenkomsten om te kijken hoe de races spannender kunnen worden gemaakt. "We kunnen de fans niet tot 2021 laten wachten. Het racen moet beter. En we moeten beter luisteren naar de coureurs. Iedereen wil meer inhaalmanoeuvres zien."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl