McDonald's op de vingers getikt om valse claim over frietjes
McDonald's mag niet langer zeggen dat zijn Franse friet niets anders bevat dan aardappel en een snufje zout. Dat beweerde de fastfoodketen in een paginagrote advertentie in de Volkskrant. Foodwatch diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie en die heeft de voedselwaakhond in het gelijk gesteld.
In de advertentie van 12 maart staat dat "de Franse Frietjes van McDonald's worden gemaakt van de lekkerste aardappelen, voornamelijk van Nederlandse bodem. En aan die aardappelen wordt helemaal niets toegevoegd... behalve een snufje zout." Wie kijkt naar de ingrediëntenlijst op de website van McDonald's ziet echter wat anders.
Zo bevatten de frietjes dinatriumdifosfaat (stabilisator), dextrose en verschillende plantaardige oliën. Volgens Foodwatch is er "niets mis met een frietje op zijn tijd", maar worden de consumenten misleid omdat er ingrediënten worden weggelaten. "De frietjes worden in de reclame natuurlijker voorgesteld dan ze daadwerkelijk zijn. Dat is in strijd met de eis dat voedselinformatie niet misleidend mag zijn."
Rectificatie
De Reclame Code Commissie oordeelt dat de reclame van McDonald's in strijd is met de Nederlandse Reclame Code en adviseert de keten dringend niet meer op deze manier te adverteren.
Volgens Foodwatch is dat niet genoeg. Omdat de Reclame Code Commissie geen boetes of straffen kan opleggen, wil Foodwatch een openbare rectificatie van McDonald's.
McDonald's laat in een schriftelijke reactie weten dat zij "niet het hele productieproces hebben opgesomd, zoals bijvoorbeeld dat de Franse frietjes gebakken worden in plantaardige olie. Deze transparantie bieden wij - net als andere merken - op bijvoorbeeld de website."
De advertentie was sowieso al eenmalig, laat de fastfoodketen weten, en zal dus ook niet nog eens geplaatst worden. "De Reclame Code Commissie kan geen rectificatie eisen en heeft dat ook niet gedaan. Dat kan in Nederland alleen de rechter doen", aldus McDonald's.