De gele McDonald's-logo's en bekende hamburgermenu's verdwijnen binnenkort definitief uit Russische steden. De Amerikaanse fastfoodketen heeft aangekondigd zijn 850 restaurants in Rusland in de verkoop te zetten. McDonald's is met 62.000 werknemers in dienst het grootste bedrijf dat uit Rusland vertrekt sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne.

Het vertrek van de keten heeft symbolische betekenis, zoals dat ook gold voor de komst naar Rusland, ruim dertig jaar geleden. McDonald's opende in 1990 voor het eerst zijn deuren in de toenmalige Sovjet-Unie. Op het Poesjkinplein in Moskou stonden duizenden Russen in de rij om de beroemde hamburger en frietjes te proeven.

De fastfoodketen symboliseerde het kapitalistische Westen en de Amerikaanse cultuur, die steeds bereikbaarder werden voor Russen. Het was ook een teken van de normalisering van de relaties tussen Oost en West na de val van de Berlijnse Muur.

Vanwege de oorlog wil de keten niet langer in het land blijven. Er zijn ook economische overwegingen. Rusland is door internationale sancties geïsoleerd geraakt, en de situatie is daardoor "onvoorspelbaar" geworden.

De filialen waren al gesloten sinds begin maart, een paar weken na de Russische inval in Oekraïne. Het was de bedoeling dat de sluiting tijdelijk was. McDonald's bleef zijn werknemers betalen. Dat blijft zo totdat de verkoop rond is. Het is de bedoeling dat de nieuwe Russische eigenaar onder een andere naam verder gaat en het personeel overneemt.

Verschillende westerse bedrijven hebben sinds de invasie hun deuren in Rusland gesloten. Zo gingen kledingwinkels Zara en H&M en meubelgigant IKEA dicht. Ook verschillende betaaldiensten en banken, zoals Paypal, schortten hun diensten op. Veel andere internationale bedrijven stopten met investeringen of het leveren van goederen, zoals Apple, Samsung en Heineken.

STER reclame