Dominantie werkt volgens Steiner niet in VS: 'Maar Verstappen kan het ook niet helpen'
Voormalig Haas-teambaas Günther Steiner is niet bang dat de dominantie van Max Verstappen een negatief effect heeft op de populariteit van de Formule 1 in de Verenigde Staten. "Het idee was er wel even om hem een paar dagen in Nederland te houden", lacht Steiner.
De F1 doet er alles aan om de sport aantrekkelijk te maken voor het Amerikaanse publiek. Dat het nu al duidelijk lijkt dat Verstappen ook dit seizoen wereldkampioen zal worden, helpt daar eigenlijk niet bij. Steiner heeft daar als ambassadeur van de GP van Miami mee te dealen.
"Dominantie is nooit goed, zeker in Amerikaanse sport", zegt Steiner. "Aan de andere kant wens ik Max het beste, hij en Jos zijn vrienden van me en je kunt Max niet de schuld geven dat hij het zo goed doet."
En ook de dominantie van Verstappen zal ooit weer voorbij zijn, zegt Steiner. "Alle goede dingen komen tot een einde. We moeten geduld hebben. McLaren of Ferrari kunnen het goed doen met updates en dan verandert het. Max zou dat niet erg vinden, hij is een vechter."
Dit weekend is Steiner dus even terug in de paddock van de Formule 1. "Ik heb voor de wedstrijd wat promotie gedaan in New York en Miami. Tijdens het weekend ben ik met gasten en vertel ik mensen het verhaal achter de GP van Miami. En dat is bijzonder, omdat het de eerste GP was die de entertainmentfactor bracht."
Steiner was jarenlang zowel teambaas van Haas als cultheld in de wereld van de Formule 1. Dat laatste had hij vooral te danken aan zijn grote lach, in combinatie met zijn grofgebekte taalgebruik. Bovendien was Steiner de ster van de Netflix-serie Drive to survive.
Begin dit jaar moest hij het team van Haas verlaten, maar lang hoeft de F1 het dus niet zonder de markante Italiaan te doen.
Toen de GP van Miami debuteerde, was er hevige kritiek op het evenement. De baan zou saai zijn, en net als in Las Vegas was er (te) een hoog showgehalte. "Nu hebben ze alles gefixt", zegt Steiner. Hij wijst naar de tribunes van het stadion, waar de paddock zich op het veld van NFL-team Miami Dolphins bevindt. "Het is nu een van de mooiste plekken van het jaar."
Zijn er wel verschillen tussen de drie Amerikaanse races? "Het zijn alle drie F1-races", vat Steiner de overeenkomsten samen. "Austin is er voor Amerikaanse begrippen al lang. Daar komen de echte racefans, en er is ook entertainment. Las Vegas is Las Vegas. Dat kun je niet nadoen. En Miami is gewoon een coole stad, een van de coolste ter wereld."
Toch zijn internationale racefans nog lang niet onverdeeld enthousiast over de GP van Miami. Het is nog altijd een van de duurste weekenden van het jaar en de baan staat nog steeds niet als een spectaculaire bekend.
Brown maakt zich niet druk
McLaren-CEO Zak Brown is verbaasd over hoe snel de Formule 1 groot is geworden in Amerika. Bang voor concurrentie met Amerikaanse raceklassen als NASCAR en IndyCar is hij niet, ook niet nu Verstappen zo nadrukkelijk domineert.
"Die sporten staan niet tegenover elkaar. F1 is een globale vorm van autosport. Honkbal, NFL en NBA leven ook naast elkaar. Er is ruimte voor NASCAR, IndyCar én F1. Het vult elkaar aan."
Of Brown bang is dat de F1 gaat vervelen door de dominantie van Verstappen? "Positie 2 tot en met 20 zit extreem dicht bij elkaar, Max opereert alleen op een hoog niveau. F1 is nog nooit spannender geweest, behalve die Max-gozer. Vorig jaar had je vijf teams met zeven of meer podia. In elke sport heb je dominantie, en wij moeten het tot een einde brengen."