NOS Wielrennen

Spacehelmen helpen Visma in tijdrit: 'Willen jullie echt dat ik hiermee rijd?'

Zijn Jonas Vingegaard, Dylan van Baarle en Robert Gesink vanmiddag de ruimte in geschoten? Nee, ze reden slechts de individuele tijdrit in Tirreno-Adriatico. Als een stel astronauten klommen de renners van Visma-Lease A Bike aan de westkust van Italië op hun fiets. Vrijwel onherkenbaar, vanwege de enorme, futuristische tijdrithelmen.

"Elke keer als we die helm uit de koffer haalden, zeiden renners: 'Willen jullie echt dat ik hiermee ga rijden?'", beschrijft Mathieu Heijboer, head of performance bij Visma-Lease A Bike, het geluid binnen de ploeg tijdens de testdagen.

Nee, de helmen zijn niet ideaal om rechtop te staan, geeft Heijboer toe. "De helm is bedoeld om in de aerodynamische positie te liggen. Je zult straks op de beelden uit de Tirreno, van Jonas of andere renners, zien hoe het eruit ziet. Dan lijkt het al veel minder gek. De helm is bedoeld om hard te gaan en niet om rechtop te staan."

De ontwikkeling van de helm duurde "zeker een jaar". De Nederlandse wielerploeg stapte met allerlei input naar helmfabrikant Giro. "Wij zijn ons er een half jaar geleden actief mee gaan bemoeien. We hebben een aantal van onze toprenners laten inscannen en met die gegevens zijn ze aan de slag gegaan om een helm te ontwerpen die veilig en snel is."

Tijdwinst?

Hoeveel tijd je er precies mee wint, is lastig te zeggen. "Dat verschilt per renner. Elke renner heeft een unieke tijdritpositie en de helm voegt daar iets aan toe. Bij de een is dat meer dan bij de ander. Met name voor onze belangrijkste renners is deze helm sneller."

"Het spreekt voor zich dat het winst oplevert. Mensen die verstand hebben van ontwerp en aerodynamica snappen dit ook."

Soms gaan wetenschap en esthetiek niet helemaal hand in hand. Op sociale media waren de reacties uit de wielerwereld veelzeggend. "Ik kap ermee", postte de Australische sprinter Sam Welsford cynisch op X. Anderen hopen dat de wielerfederatie UCI ingrijpt en de helm verbiedt.

Tot een verbod zal het niet komen.

"Er zitten limieten aan qua regelgeving over de afmetingen: een helm mag niet heel groot zijn. Je kent die snelheidsrecords in de sneeuw wel, dat ze van zo'n berg af gaan? Dat is te groot. De UCI heeft limieten gesteld aan hoe groot een helm mag zijn", vertelt Heijboer. "Er zijn geloof ik geen gewichtslimieten. En er zitten allemaal veiligheidsnormen aan in het algemeen."

Andere toptijdrijders in het peloton droegen al eens vergelijkbare helmen.

Heijboer: "Het is wel een trend, hè, dat veel helmen heel groot worden. Bij UNO-X. Bij EF. Stefan Bissegger heeft ook meerdere kampioenschappen gewonnen met die helm en dan komen er ook altijd opmerkingen, maar het is niet voor niets dat hij ermee blijft rijden."

EF-renner Stefan Bissegger tijdens een tijdrit

In de ploegbus van Visma-Lease A Bike was het ook heus wennen. "Wij hebben tot nu toe nooit van die extreme designs gehad. Maar als je voor de winst gaat, zegt elke renner: ik wil het snelste."

Rijden met de spacehelm is niet verplicht. "Ook zijn er jongens die zo'n tijdrit niet voluit rijden, omdat ze andere prioriteiten hebben. Dan zetten ze zo'n helm niet op."

Natuurlijk werd er onderling gegrapt. "Ja ja, we hebben dit in de winter uitgebreid getest. Elke keer als we die helm uit de koffer haalden, zeiden renners: 'Willen jullie echt dat ik hiermee ga rijden?' Totdat ze de testresultaten zagen. Toen zeiden ze: 'Oké, dat heb ik er wel voor over.'"

Maar, benadrukt Heijboer nogmaals: "Op het moment dat je hem zo ziet, denk je: wat een gevaarte. Maar ik zou adviseren: kijk naar de tijdrit, dan ziet het er echt anders uit."

De openingstijdrit leverde een zege op voor Juan Ayuso:

Ayuso troeft Ganna af in Tirreno, waar Visma met futuristische helm komt

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl