NOS Nieuws

PostNL wil langer de tijd om brieven te bezorgen

Postbedrijf PostNL wil langer de tijd krijgen om brieven te bezorgen. Het bedrijf wil dat twee dagen toegestaan wordt in plaats van binnen 24 uur zoals nu verplicht is. Op termijn wil het bedrijf brieven binnen drie dagen gaan bezorgen.

Bestuursvoorzitter Herna Verhagen deed die oproep bij de presentatie van de jaarcijfers van het bedrijf.

Het lukt het bedrijf niet om brieven in Nederland op tijd te bezorgen, voornamelijk vanwege een personeelstekort bij bezorgers. Eind vorig jaar kwam 82 procent van de brieven op tijd, terwijl het bedrijf verplicht is om 95 procent op tijd te bezorgen.

Boete

Jarenlang heeft het bedrijf aanpassingen gedaan in het netwerk om te voldoen aan de regelgeving, zegt Verhagen. Meer mogelijkheden om de bedrijfsactiviteiten aan te passen zijn er niet. Verhagen wil dat de postregelgeving verandert om de dienstverlening financieel gezond te houden.

Die regelgeving is niet vrijblijvend. PostNL heeft in 2019 een boete gekregen van de Autoriteit Consument en Markt omdat het bedrijf toen niet 95 procent maar 94 procent van de brieven op tijd bezorgde. Het bedrijf moest toen 2 miljoen euro betalen.

PostNL moet volgens de wet de basisvoorziening van postbezorging in de lucht houden, maar dat is een krimpende markt. Vorig jaar werden er 1,7 miljard brieven verstuurd. Een jaar eerder nog 1,8 miljard. PostNL verwacht dat het aantal brieven dit jaar met 7 tot 9 procent daalt.

Veel klachten

Het ministerie van Economische Zaken zegt in een reactie te zien dat het aantal brieven blijft dalen en dat dat impact heeft op de dienstverlening. Een wetsvoorstel om de Postwet aan te passen is controversieel verklaard, wat betekent dat het nieuwe kabinet er pas mee door mag. Het ministerie gaat in gesprek met postbedrijven en gebruikers, "want uiteindelijk moet zekerheid, betaalbaarheid en kwaliteit voor de Nederlandse consument centraal staan", zegt een woordvoerder van het ministerie.

In de tussentijd moet PostNL wel voldoen aan de nu geldende voorwaarden. ACM ziet daarop toe. Of het bedrijf voor vorig jaar weer een boete kan verwachten wil de toezichthouder nog niet zeggen. ACM maakt zich wel zorgen om de kwaliteit van de bezorging en zegt veel klachten te krijgen. Volgens de toezichthouder gaat de kwaliteit sinds 2014 omlaag en is het geen tijdelijk probleem veroorzaakt door personeelstekort.

Wanneer de postwet wordt aangepast zou ook moeten worden gekeken naar extra kwaliteitsnormen, vindt ACM. Bijvoorbeeld hoe snel aangetekende post bezorgd moet zijn. Nu is daar geen wettelijke norm voor. "Consumenten moeten wel worden beschermd, want PostNL heeft een monopoliepositie", zegt een woordvoerder.

Chinese webshops

Het aantal bezorgde pakketten bleef dit jaar met 343 miljoen ongeveer gelijk aan vorig jaar. Dat is minder dan het bedrijf had verwacht. Vooral de pakketten van binnenlandse webshops bleef achter. Pakketten van internationale webwinkels, uit bijvoorbeeld China, groeiden wel. Het bedrijf verwacht dat dat komend jaar ook doorzet.

PostNL worstelt met de inflatie waardoor de kosten bij het bedrijf oplopen, voornamelijk vanwege loonsverhogingen. Een jaar geleden kondigde PostNL daarom aan honderden kantoorbanen te schrappen om te bezuinigen.

De omzet van PostNL was afgelopen jaar 3,1 miljard euro, ongeveer gelijk aan 2022. Het totaalresultaat bedroeg 47 miljoen euro, in 2022 was dat 66 miljoen euro.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl