De Eurostar rijdt sinds 2020 rechtstreeks tussen Amsterdam en Londen
NOS NieuwsAangepast

Definitief half jaar lang geen rechtstreekse trein tussen Nederland en Londen

  • Jorn Kompeer

    redacteur Binnenland

  • Jorn Kompeer

    redacteur Binnenland

Vanaf volgend jaar juni rijdt er definitief een half jaar lang geen rechtstreekse hogesnelheidstrein vanuit Nederland naar Londen. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat besloten in overleg met de betrokken partijen.

Door de verbouwing van station Amsterdam Centraal moet het gebouw van de paspoortcontrole op het station wijken. De nieuwe locatie daarvoor, onder het station, kan pas in december 2024 open.

Zonder een geschikte locatie voor die controles, mag de trein niet vertrekken. Groot-Brittannië is namelijk geen Schengenland, reizigers moeten dus door de paspoortcontrole. De Eurostar van Londen naar Nederland blijft wel rijden, aangezien die controles daarbij in Groot-Brittannië plaatsvinden.

Opnieuw om tafel

Eigenlijk was al duidelijk dat de Eurostar, zoals de treinverbinding heet, vanuit Nederland maanden zou stilvallen. Maar door hevige kritiek na de bekendmaking daarvan, gingen de partijen toch opnieuw om tafel. Afgelopen maanden deden ze extra onderzoek of er niet toch een rechtstreekse trein naar Londen kon blijven rijden. Tevergeefs.

Wel is het gelukt het aantal treinloze maanden te beperken, zegt het ministerie, tot maximaal een half jaar, van juni tot en met december 2024. Aanvankelijk was er ook nog een mogelijkheid dat de trein maar liefst elf maanden niet zou rijden.

De Eurostar-terminal op station Amsterdam Centraal

Dat de trein tijdelijk verdwijnt vanaf station Amsterdam Centraal, betekent hoogstwaarschijnlijk ook dat de trein niet vanuit Rotterdam kan vertrekken. Eurostar zei eerder dat het onmogelijk is een rendabele verbinding vanuit Rotterdam rechtstreeks naar Londen te rijden, mede omdat er op Rotterdam Centraal maar 150 passagiers door de paspoortcontrole kunnen vanwege de beperkte ruimte. Tot Brussel zou de Eurostar dan met 750 lege stoelen rijden.

Reizigers die vanaf volgend jaar juni dus met de trein naar Londen willen zullen eerst naar Brussel moeten reizen en daar in een Eurostar kunnen stappen.

"Het is een teleurstelling dat het ons niet is gelukt het gat van zes maanden op te lossen", erkent een woordvoerder van het ministerie. "Maar we zijn wel blij dat alle partijen het erover eens zijn dat de nieuwe locatie voor de paspoort- en bagagecontrole, de Amstelpassage, iets eerder open kan."

21 vliegtuigen

Reizigersorganisaties vrezen dat met het tijdelijk verdwijnen van de trein er geen duurzaam reisalternatief naar Londen overblijft. Door het tijdelijk stilzetten van de verbinding, zouden dagelijks tot wel 21 vliegtuigen extra de lucht in gaan, werd eerder berekend.

De partijen zeggen met elkaar in overleg te blijven om te kijken of er extra treinen naar Brussel kunnen rijden in de Eurostar-loze maanden. Het ministerie verwacht dat daar in december knopen over worden doorgehakt. In dat geval moeten reizigers dus in Brussel overstappen, waarbij ze op dat station langs de paspoortcontrole moeten. Bij aankomst in op station St. Pancras in Londen wacht dan nog de douane.

De Eurostar tussen Nederland en Londen in cijfers

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl