De Eurostar-trein op station Amsterdam Centraal
NOS NieuwsAangepast

Volgend jaar maandenlang geen Eurostar vanuit Amsterdam naar Londen

Vanaf juni 2024 rijden er maandenlang geen treinen vanuit Amsterdam naar Londen. Dat komt door grootschalige werkzaamheden aan station Amsterdam Centraal, meldt staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur aan de Tweede Kamer. De Eurostar, zoals de trein heet, zal daardoor tot uiterlijk mei 2025 niet kunnen vertrekken vanuit Amsterdam.

Door de werkzaamheden is er geen ruimte voor paspoort- en bagagecontrole door de marechaussee op Amsterdam Centraal. Deze controles zijn wel nodig omdat Groot-Brittannië geen onderdeel is van de Schengen-douanezone.

Heijnen noemt het "heel erg teleurstellend" dat het niet gelukt is een oplossing te vinden voor het probleem. Daardoor worden per dag honderden reizigers gedupeerd. Reizigersvereniging Rover vindt het absurd dat de trein voor zo'n lange periode niet rijdt. "Dit kan eigenlijk niet", reageert directeur Freek Bos. "Het is een hartstikke succesvolle dienst en dan gaan we er nu in snoeien. Hier moet toch een oplossing voor zijn?"

Overstap in Brussel

Het is nog niet duidelijk waar passagiers dan wel moeten opstappen voor de trein naar Londen. Mogelijk moeten mensen instappen in Brussel. Volgens het ministerie wil de directie van Eurostar niet vertrekken vanuit Rotterdam, omdat "de markt zich concentreert op Amsterdam". Bovendien is er in Rotterdam ook geen capaciteit voor meer controles.

Nu rijden er per dag vier treinen tussen Amsterdam en Londen, en Eurostar had plannen voor een vijfde trein. Een woordvoerder van Eurostar zegt tegen het ANP dat de verbinding tussen Amsterdam en Londen een van de succesvolste trajecten is.

Alleen vanuit Rotterdam naar Londen rijden is volgens het bedrijf echter niet rendabel. Op Rotterdam Centraal kunnen zo'n 150 passagiers opstappen vanwege de beperkte ruimte, terwijl er in de treinen plek is voor 900 reizigers. Zonder de mensen die in Amsterdam opstappen (zo'n 250) blijven de treinen te leeg.

"We hebben ook uitgerekend dat zonder deze treinen dagelijks 21 vliegtuigen meer vanaf Schiphol moeten vliegen", zegt een woordvoerder tegen het persbureau.

Reizigersvereniging furieus

Directeur Bos van Rover wil dat de trein hoe dan ook gewoon blijft rijden. "De staatssecretaris heeft de ambitie dat er meer internationale treinreizen worden gemaakt en we moeten minder CO2 uitstoten. Er is een alternatief voor vliegen en dan zeggen we: fijn dat u het heeft gedaan, maar we gaan het nu even stoppen. Zonder een alternatief. Ik snap het echt niet. Zo'n verbouwing is toch te plannen?"

Bos is er dan ook furieus over. "Er is een huidige terminal, er komt een tijdelijke terminal. Je kunt de huidige terminal slopen, maar doe dat dan als de nieuwe er staat. Die trein moet gewoon blijven rijden." Hij hoopt dat de Tweede Kamer donderdag, als er gesproken wordt over het spoor en internationale treinen, ook gaat aandringen op een oplossing.

Helemaal geen Eurostar

Onderzocht wordt nog of de Eurostar-treinen wel rechtstreeks van Londen naar Amsterdam kunnen rijden, en ook wordt bekeken wat de gevolgen zijn voor reizigers die vanuit Rotterdam naar Londen met de Eurostar willen reizen. Het ministerie houdt er rekening mee dat de Eurostar-directie ervoor kiest om de hele verbinding tussen Londen en Nederland te laten vervallen. Maandag komt de topvrouw van Eurostar naar Nederland voor een gesprek met het ministerie, spoorbeheerder ProRail en de NS.

De Eurostar rijdt sinds 2020 rechtstreeks tussen Amsterdam en Londen. Overigens leek het er volgens Heijnen op dat de trein door de werkzaamheden meer dan tien jaar niet zou kunnen rijden. Voor het grootste deel van die periode is het wel gelukt een oplossing te vinden, in de vorm van een tijdelijke terminal.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl