NOS Wielrennen

Jumbo-Visma met andere topteams in gesprek over nieuwe 'Super League' in wielrennen

Een aantal topteams, waaronder Jumbo-Visma en Ineos, is in gesprek met elkaar met als doel op termijn een nieuwe wielercompetitie op te richten. Deze 'Super League' zou ervoor moeten zorgen dat naast de organisatoren ook de ploegen gaan verdienen aan wielerwedstrijden.

De plannen moeten leiden tot een grotere bestaanszekerheid voor de wielerteams, die daarmee minder afhankelijk worden van externe sponsoren. "De wielersport is een slapende reus die een beter businessmodel verdient", laat Richard Plugge, algemeen directeur van Jumbo-Visma, weten aan Reuters.

"De enige manier om dat te bewerkstelligen, is een betere samenwerking", aldus Plugge. Ingaan op de gesprekken die er zouden zijn, deed hij niet.

Grote contracten

Een paar van de wielerteams hoorde woensdag ongetwijfeld knarsetandend aan hoe Jean Etienne Amaury, de baas van Tourorganisatie ASO, in Parijs aankondigde dat er diverse grote contracten zijn verlengd, nieuws waardoor de toekomst van het grootste wielerevenement ter wereld verzekerd is.

Jean Etienne Amaury

Onder meer het contract waarmee de ASO de tv-rechten aan France TV verkoopt tot 2030, werd genoemd. Dat nieuws zorgt er mede voor dat er tv-inkomsten blijven vloeien naar de kas van het Franse bedrijf en niet naar de bankrekening van de wielerploegen, zoals bijvoorbeeld bij het Champions League-model in het voetbal wel het geval is.

De enige inkomsten die wielerploegen krijgen van een Ronde van Frankrijk zijn de premies die naderhand door de ASO beschikbaar worden gesteld. Zo krijgt een etappewinnaar 20.000 euro premie.

Sinds 2020 zijn er gesprekken gaande tussen de grootste teams uit de WorldTour om precies daar iets aan te doen. In Nice zaten Dave Brailsford (Ineos), Patrick Lefevere (Soudal-QuickStep) en Richard Plugge (Jumbo-Visma) al eens bijeen om het daar over te hebben.

Lange termijn

Drie jaar later zijn de plannen nog steeds actueel. Persbureau Reuters bracht woensdagavond naar buiten dat er nu gekeken wordt naar een nieuwe Super League in de wielersport. Wederom zouden Ineos en Jumbo-Visma tot de gesprekspartners behoren.

Het is een geluid dat ook de NOS heeft opgevangen. Het zou gaan om plannen die pas op de lange termijn gaan spelen.

Minder teams, renners en wedstrijden

Momenteel wordt er door de teams gekeken naar mogelijke investeerders. In hoofdlijnen is het de bedoeling dat de nieuw op te richten competitie minder teams bevat dan de WorldTour, dat er minder wedstrijden komen, dat de grootste wedstrijden elkaar niet meer overlappen (zoals bijvoorbeeld Parijs-Nice en Tirreno-Adriatico in het voorjaar) en dat er per ploeg minder renners in dienst zijn.

Mogelijk komt het pas na 2030 tot concrete plannen, want tot dat jaar heeft de ASO de tv-rechten voor de Tour verkocht aan France TV. Of dit betekent dat diezelfde rechten voor die periode ook weer aan de European Broadcasting Union worden verkocht, waardoor in Nederland en België de nationale omroepen de Tour kunnen uitzenden, is nog niet bekend. Momenteel lopen die contracten tot en met 2025.

Daarnaast verlengde de ASO ook de verbintenis met de Franse bank LCL voor de sponsoring van de gele trui. En Amaury kondigde aan dat er een vervolg komt voor de volgens hem "immens populaire" Netflix-serie Tour de France: Unchained.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl