Omzet grootste webwinkels daalt voor het eerst
De omzet van de 300 grootste webwinkels in Nederland is voor het eerst teruggelopen. In 2022 bedroeg de gezamenlijke omzet ruim 26 miljard euro, een daling van 2 procent vergeleken met het jaar ervoor. Dit blijkt uit de jaarlijkse Twinkle100, een overzicht van de grootste online retailers in Nederland.
De top vijf webwinkels blijft grotendeels onveranderd. Bol.com staat, net als vorig jaar, bovenaan met een omzet van ruim 4 miljard euro, gevolgd door Albert Heijn en Coolblue. Zij behaalden een omzet van respectievelijk 1,7 en 1,5 miljard euro. Zalando is Amazon gepasseerd en staat vierde.
Weer naar de winkelstraat
Na een sterke omzetgroei van 27,5 procent in 2021 stagneerde de groei in 2022. Daniël Verheij, hoofdredacteur van Twinkle, verklaart: "De coronacrisis heeft online retail een impuls gegeven die je kunt vergelijken met vijf jaar normale groei. Zulke snelle groei kan echter niet voortdurend doorgaan."
Verheij denkt dat er nog wel sectoren zijn met groeipotentieel. Hij wijst daarbij op de flinke omzetstijging bij online supermarkten.
Duurzaam winkelen
Twinkle heeft dit jaar voor het eerst ook het retourbeleid van online retailers onder de loep genomen.
Van de top 100 webshops biedt 9 procent altijd gratis verzending aan. Voor 60 procent geldt dit bij een minimumaankoopbedrag en 27 procent rekent standaard verzendkosten. Wat betreft retourzendingen: ongeveer een derde van de webwinkels rekent altijd kosten, terwijl iets meer dan de helft deze kosten standaard dekt.
Verheij wijst erop dat bedrijven die bekendstonden om hun gratis retourbeleid, zoals Zalando, retourkosten hebben geïntroduceerd. "Consumenten zijn gewend aan het gemak van online shoppen, dus accepteren ze deze verandering," zegt hij. Bovendien merkt hij op dat consumenten bewustere keuzes maken en vaker kiezen voor duurzamere verzendopties zoals fietsbezorging en bezorging met elektrische voertuigen.
Marketplaces
De 'marketplaces' zijn sterk in opkomst. Dit zijn platforms zoals Bol.com en Amazon die naast hun eigen assortiment ook producten van externe verkopers aanbieden.
Verheij benadrukt de groeiende populariteit van deze online marktplaatsen: "Vier jaar geleden telden we slechts zes dergelijke webshops in onze lijst. Dit jaar zijn dat er 22."
Top 10 (bron: Twinkle top100)
Notering | Webwinkel | Omzet |
1 | Bol.com | 4 miljard euro |
2 | Albert Heijn | 1,7 miljard euro |
3 | Coolblue | 1,5 miljard euro |
4 | Zalando | 915 miljoen euro |
5 | Amazon | 900 miljoen euro |
6 | Jumbo | 670 miljoen euro |
7 | Wehkamp | 663 miljoen euro |
8 | Picnic | 610 miljoen euro |
9 | Apple | 480 miljoen euro |
10 | Ikea | 420 miljoen euro |