Het kan nog weken duren voor de brand is uitgewoed
NOS NieuwsAangepast

Kustwacht: kan weken duren voor Fremantle Highway is uitgebrand

De brand op het vrachtschip de Fremantle Highway ten noorden van Ameland is nog altijd niet geblust. Volgens de Kustwacht kan het blussen en bergen "dagen of zelfs weken duren".

De temperatuur op het schip is nog steeds hoog en er is veel rookontwikkeling, zegt de Kustwacht. Daardoor is het niet mogelijk om bergers aan boord van het schip te laten om het weg te slepen. De zijkanten van het schip worden vanaf het water gekoeld in de hoop de temperatuur omlaag te krijgen.

Op het schip, met aan boord 3000 auto's, ontstond in de nacht van dinsdag op woensdag brand. Het vuur verspreidde zich snel en de 23-koppige bemanning moest zo snel mogelijk van boord worden gehaald. Eén opvarende kwam om het leven. Hij overleed aan boord van de reddingsboot van de KNRM.

De overige 22 bemanningsleden raakten gewond. Ze worden behandeld voor ademhalingsproblemen, brandwonden en botbreuken. Geen van hen verkeert in levensgevaar. De voltallige bemanning komt uit India.

Een woordvoerder van de Kustwacht zei eerder vandaag dat het vuur vermoedelijk is ontstaan in een van de 25 elektrische auto's aan boord. Later op de avond zei de Kustwacht dat over de oorzaak nog niets bekend is.

Stabiliteit

"Op het schip zelf wordt niet geblust en ook niet vanaf het water bovenop het schip", zegt Edwin Granneman van de Kustwacht. "Dat hebben we expres niet gedaan. Op het moment dat je allemaal water in het schip spuit, kan dat effect hebben op de stabiliteit. Het schip kan dan gaan kantelen."

Daarom wordt alleen tegen de zijkant water gespoten om het schip te koelen. Voor de rest is het afwachten hoe de brand zich verder ontwikkelt en hoe lang het duurt voor het veilig geborgen kan worden.

Beelden van het brandende schip gemaakt vanuit een vliegtuig en een helikopter:

Brandend schip boven Ameland gefilmd vanuit de lucht

Boven het gebied waar het brandende schip ligt geldt een vliegverbod, zegt de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Het gaat om een tijdelijk verbod om hulpdiensten de ruimte te geven. Het vliegverbod heeft volgens de kustwacht niet te maken met gevaarlijke stoffen die mogelijk vrijkomen.

Drie scenario's

Volgens Granneman zijn er nu drie scenario's. Het schip zou kunnen zinken. Er wordt alles aan gedaan om dat te voorkomen en vooralsnog ligt het schip stabiel.

Een andere optie is om het schip weg te slepen van de huidige positie tussen de twee vaargeulen boven Ameland in. "Om een goede sleepverbinding tot stand te brengen, moeten er ook daadwerkelijk mensen aan boord van het schip. Het is afwachten of dat mogelijk is onder de huidige omstandigheden."

Een andere optie is om het schip helemaal te laten uitbranden en daarna te bergen. Dat kan dus nog weken gaan duren.

Eigenaar

Volgens de Japanse eigenaar van het schip, het bedrijf Shoei Kisen Kaisha, is de kans groot dat de brand is ontstaan bij elektrische auto's. "Maar we zijn niet helemaal zeker van de oorzaak, daarvoor wachten we het onderzoek af", aldus een woordvoerder. Hij weet niet welke automerken er op schip werden vervoerd.

Hun eerste doel is nu om de brand te blussen, zegt de woordvoerder. "Zodra dat is gebeurd, proberen we toestemming te krijgen om het schip een haven in te krijgen." Daarna wordt direct een onderzoek gestart naar de oorzaak van de brand.

Rijkswaterstaat ziet erop toe dat de berging gebeurt, maar uiteindelijk is dat de verantwoordelijkheid van de reder zelf. Shoei Kisen Kaisha is ook de eigenaar van de Ever Given, het vrachtschip dat in 2021 het Suezkanaal zes dagen blokkeerde.

Duizenden auto's

In maart vorig jaar zonk het vrachtschip Felicity Ace met 4000 auto's aan boord voor de kust van de Azoren. Dat gebeurde twee weken nadat een grote brand was uitgebroken en het schip stuurloos was geraakt.

Het vrachtschip had onder meer nieuwe Porsches, Audi's, Bentley's en Lamborghini's aan boord.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl