NOS NieuwsAangepast

Rollade, stoofpeer en kerststol: Kerst wordt 'uitbundig, maar wel betaalbaar'

Na twee jaar Kerst in lockdowns is het voor veel mensen weer tijd om uit te pakken in de keuken voor een groot diner. De hoge inflatie lijkt niks aan tradities te veranderen: ook dit jaar staan de klassiekers weer op het menu.

Zo laat Albert Heijn weten dat er de afgelopen weken op zijn website vooral wordt gezocht naar recepten voor rollades, stoofpeertjes, garnalencocktails, boeuf bourguignon en sgroppino. Aldi zegt dat vooral kerststollen, rollades en toetjes hard gaan.

Vorig jaar spendeerden Nederlanders in de kerstperiode volgens onderzoeksbureau GfK zo'n 778 miljoen euro in de supermarkten, dat is een kwart meer dan in een normale week. Ook speciaalzaken werden eind 2021 drukbezocht: daar gaven we de helft meer uit, bij elkaar zo'n 45 miljoen.

De coronajaren leidden tot een grote piek in de bestedingen, omdat niemand met Kerst naar restaurants kon:

"Dit jaar is corona volledig naar de achtergrond en zijn er geen beperkingen meer", zegt Norman Buysse van GfK. "We hebben te maken met een sterke prijsinflatie, die de kerstomzet naar verwachting opnieuw flink zal opdrijven."

Kerstdiner voor 10 euro p.p.

Door de inflatie is prijs een erg belangrijke factor voor klanten geworden en daar spelen de supermarkten op in. Het kerstdiner-budget is volgens Albert Heijn ongeveer 10 euro per persoon. "Het heel uitbundige heeft inmiddels plaatsgemaakt voor 'het moet wel betaalbaar blijven'", zegt een woordvoerder.

Discounters zagen dit jaar het aantal klanten al stijgen. Volgens Aldi neemt die stroom mensen met Kerst toe. "Er zijn veel nieuwe klanten in onze winkel, dat is echt anders dan vorige jaren", zegt een woordvoerder van Aldi. "Onze omzet stijgt, en we verkopen ook meer artikelen"

Op prijsjesjacht en een minder vol karretje, zo doen we kerstinkopen

Ook de speciaalzaken lijken mooie omzetten te maken. Zo laat branchevereniging Koninklijke Nederlandse Slagers weten dat door de inflatie de klantenaantallen "behoorlijk" waren teruggelopen, maar dat sinds Sinterklaas de klanten en bestellingen weer toenemen.

Bij Slagerij Van Roessel in Waalwijk stond deze week zelfs als vanouds weer een lange rij van ruim veertig mensen. "Ik ben verbaasd, want de laatste paar weken waren eerlijk gezegd toch een beetje minder", zegt eigenaar Dennis van Dun. "Ik denk dat mensen misschien in een zorgelijke tijd toch gehecht zijn aan tradities."

De slager ziet, in tegenstelling tot de supermarkten, niet dat mensen enorm bezig zijn met prijzen. "Klanten kiezen voor vertrouwde luxe en gemak, dus dat zijn geen goedkopere keuzes. Wel zie ik dat ze iets bewuster kopen. Ze vragen bijvoorbeeld voor hoeveel personen ze vlees nodig hebben. En vaak nemen ze dan toch iets minder."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl