NOS Sport

Huiswerk Ferrari en Mercedes voor 2023: wie voorkomt Verstappens derde titel?

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

Met zijn vijftiende grand prix-zege veroordeelde Max Verstappen de hele Formule 1-sterrencast in Abu Dhabi opnieuw tot een bijrol. Ferrari, Mercedes en teamgenoot Sergio Pérez waren een maat te klein; de rest van het veld kwam er helemaal niet aan te pas.

De concurrenten van Verstappen dromen van goud in 2023, maar Verstappen heerst in de Formule 1 zoals Michael Schumacher en Lewis Hamilton dat deden in hun topjaren. Opmerkelijk detail: de hoofdrolspeler vindt dat hij het seizoen niet echt heeft gedomineerd.

Verstappen geniet van zijn zege in Abu Dhabi aan het eind van een geweldig seizoen

Ja, de grand prix in Spa liep op rolletjes. "Dat was mijn beste race." En in Mexico-Stad speelde hij ook met de concurrentie. "Dat ging ook lekker." Maar voor de rest: het gat met Ferrari was meestal minimaal, meent de wereldkampioen, die begin oktober zijn titel al prolongeerde. "Het ging vaak om de details. We maakten minder fouten."

Boegeroep voor ondankbare egoïst

Ondanks zijn titelprolongatie verloor Verstappen niets van zijn 'drive'. "Als de auto goed genoeg is om te winnen, wil ik winnen. En anders wil ik alles eruit halen." Dat bleek. In Brazilië vertikte Verstappen het om na een mislukte race zijn zesde positie af te staan aan teamgenoot Pérez, zijn loyale rechterhand die nog streed voor de tweede plaats in het WK.

De teamleiding van Red Bull Racing trok na de race het boetekleed aan, maar tevergeefs. Het publiek keerde zich van Verstappen af. De kampioen kreeg het stevig te verduren en werd vooral op social media afgeschilderd als een ondankbare egoïst. Boegeroep viel hem ten deel, ook op de tribunes in Abu Dhabi.

Red Bull Racing viert in Abu Dhabi het topseizoen voor het team

Teamleider Christian Horner beseft dat er ondanks het droomseizoen van Red Bull Racing iets grondig fout is gegaan. "We hebben nooit gedacht aan het scenario dat in Brazilië ontstond. We zijn er niet aan gewend dat we zesde en zevende rijden aan het eind van een race en hadden geen goed plan. Dat is een grote misser."

Horner heeft er alle belang bij het boek te sluiten. "We hebben uitgebreid met elkaar gepraat. Open en eerlijk, zonder om de hete brij heen te draaien. Er zijn dingen gebeurd tussen Max en Sergio die tot dit incident hebben geleid, maar dat houden we binnenskamers. Ze hebben de knop omgezet en dit wordt volgend seizoen geen issue meer."

Max is net een metronoom

Veel liever praat Horner over het "fenomenale" seizoen van zijn renstal. "Een 1-2 in het WK voor coureurs zou de kers op de taart zijn geweest. Heel jammer dat dat net niet is gelukt, maar een paar rondjes in Brazilië gaan ons geweldige seizoen niet verknallen." De cijfers geven hem gelijk: Red Bull won 17 van de 22 grands prix. "Ongekend. Ik denk dat de wereld pas over een paar jaar gaat beseffen hoe episch dit seizoen was."

"Veel mensen zien over het hoofd dat Max nog maar 24 was bij het behalen van zijn eerste wereldtitel. Dit seizoen torent hij boven alles en iedereen uit", analyseert Horner. "Hij is zo gegroeid. Hij rijdt bij wijze van spreken in zijn eigen league, presteert megastabiel en levert eindeloos. Max is net een metronoom."

Bekijk hieronder reacties van Jos Verstappen, Helmut Marko, Christian Horner en Mattia Binotto:

De rivaliserende teams hebben geen enkele reden om slingers op te hangen. Ferrari startte het seizoen fabelachtig, maar schoot zichzelf in de voet door een foutenfestival, rammelende strategieën en een onbetrouwbare auto.

Hamilton in zestiende seizoen zonder zege

En het jarenlang dominante Mercedes was het hele seizoen bezig om de wispelturige stuiterbolide W13 enigszins te temmen. Lewis Hamilton wist in zijn zestiende seizoen in de Formule 1 voor het eerst geen enkele race te winnen.

In Brazilië sloeg Mercedes eindelijk toe met een dubbelzege. "Een ontzettend belangrijke overwinning. Het was vreselijk om het hele jaar te horen dat we nog geen race hadden gewonnen", aldus teambaas Toto Wolff. "Ik ben heel erg trots op mijn mensen. We hebben vertrouwen getankt en dan ga je veel lekkerder de winter in."

Hamilton had het het hele seizoen aan de stok met de W13. "Ik ben blij dat ik niet meer met dat ding hoef te rijden", zei hij na de slotrace in Abu Dhabi. De zevenvoudig kampioen zal de auto niet boven zijn bed hangen.

Ook het teleurstellende seizoen van Hamilton eindigde in stijl: met een uitvalbeurt in Abu Dhabi

"De W13 was een lastige auto. We waren op een paar circuits goed, maar op de meeste plekken kansloos", beaamt Wolff, die in 2023 mikt op eerherstel. "We focussen al een tijd op volgend seizoen en hebben een paar noviteiten op de auto getest. Het ziet er erg goed uit, maar de Bulls verslaan wordt een monsterklus."

Glas halfvol bij Ferrari

Bij Ferrari is de toon hetzelfde. De Italiaanse renstal die het jaar ijzersterk startte, is verslagen én oogt verslagen, maar teambaas Mattia Binotto ziet een halfvol glas. "2022 was een jaar met ups en downs en uiteraard kan en moet het beter, maar we hebben ons hoofddoel behaald. We zijn 'back on track' en doen weer vooraan mee."

Ook Leclerc probeert het rammelende seizoen positief af te sluiten. "We hebben de laatste races gebruikt om te zorgen dat we volgend jaar beter presteren op de zondagen. De auto was goed en de kwalificaties gingen goed. Nu nog progressie op zondag en we doen echt mee."

Of Binotto volgend jaar nog steeds de lakens uitdeelt bij Ferrari is twijfelachtig. De naam van Fred Vasseur zingt rond als opvolger, maar de teambaas van Alfa Romeo houdt zijn kaarten tegen de borst. "Als er iets gaat spelen, horen jullie dat snel genoeg."

Verhalen over een gedwongen vertrek zijn volgens Binotto nergens op gebaseerd. "Ferrari is een geliefd team en passie gaat altijd gepaard met kritiek en geruchten."

Er kan een klein lachje af bij Ferrari-coureur Charles Leclerc na zijn tweede plaats in Abu Dhabi

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl