Verstappen blijft winnen en evenaart record in VS, zelfs na beroerde pitstop
Max Verstappen heeft in de Verenigde Staten zijn dertiende grandprixzege van het seizoen geboekt. Hij is na Sebastian Vettel (2013) en Michael Schumacher (2004) pas de derde Formule 1-coureur die tot dat aantal in een seizoen komt.
Kleine kanttekening is wel dat er tegenwoordig meer races (22) in een seizoen zitten dan in de tijd van Vettel (19) en Schumacher (18). Verstappen heeft nog drie kansen om alleen recordhouder te worden, te beginnen volgende week in Mexico. In november volgen nog races in Brazilië en Abu Dhabi.
Verstappen had na twee safetycarsituaties de beste papieren voor de overwinning, maar een beroerde pitstop wierp de wereldkampioen ver terug. Een van de wielpistolen, waarmee de banden van en op de bolide worden geschroefd, haperde. Een zeldzame tegenvaller bij het team van Verstappen, die zo'n elf seconden kostte.
De Red Bull Racing-coureur was veroordeeld tot een inhaalrace en moest allereerst jacht maken op Charles Leclerc. De Monegask werd door Verstappen vrij vlot ingehaald en zes ronden voor het einde slaagde de Nederlander er ook in Lewis Hamilton in te halen na een fraai wiel-aan-wielgevecht.
Red Bull Racing pakt constructeurstitel
Twee weken geleden verzekerde Verstappen zich in Japan van de winst in het wereldkampioenschap, maar de strijd om de constructeurstitel was nog niet beslist. Met de winst van Verstappen en een vierde plek voor Sergio Pérez, achter Hamilton en Leclerc, kan Ferrari niet meer voorbij Red Bull Racing.
Voor de renstal, opgezet door de zaterdag overleden Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz, is het de eerste constructeurstitel sinds 2013. Daarna pakte Mercedes acht jaar op rij de constructeurstitel.
Verstappen kende een uitmuntende start. Hij had Carlos Sainz, vertrokken van poleposition, al voor de eerste bocht te pakken. In een poging Verstappen aan te vallen stuurde Sainz naar binnen, maar daarbij werd hij geraakt door de Mercedes van George Russell. Het kostte Sainz zijn wedstrijd. Russell werd voor het veroorzaken van de botsing bestraft met een penalty van vijf seconden.
Het gebeurde achter de rug van Verstappen, die uit de problemen wist te blijven en wegreed van Hamilton en diens teamgenoot Russell.
Verstappens teamgenoot Pérez klom ondertussen op naar de vierde plek. Pérez kwalificeerde zich zaterdag weliswaar als vierde, maar moest door een gridstraf de race van de negende plek beginnen.
Twee keer de safety car in de baan
Het veld werd na de eerste pitstops weer in elkaar geschoven toen de safety car in de baan kwam. Reden daarvoor was een crash van Valtteri Bottas, die in het grind belandde nadat hij de controle over zijn auto verloor.
Na een pitstop van Leclerc kwam Verstappen weer aan de leiding. Kort nadat de safety car van de baan was verdwenen en Verstappen het gaspedaal weer volledig had ingedrukt, kwam diezelfde safety car weer terug.
Fernando Alonso probeerde Lance Stroll voorbij te gaan, maar doordat de Canadees van zijn lijn afweek klapte Alonso achterop. De Alpine van de Spanjaard schoot met twee voorbanden in de lucht, maar wonder boven wonder kon hij - na een bezoek aan de pitstraat - verder. Voor Stroll was de race wel voorbij.
Zeldzame fout bij pitstop
Verstappen had de beste papieren tot het haperende wielpistool voor een zeldzaam belabberde pitstop zorgde. Het kostte Verstappen veel tijd. "Geweldig", reageerde hij cynisch op de boordradio. Doorgaans heeft Red Bull Racing zijn zaakjes uitstekend voor elkaar bij pitstops, maar ditmaal was dat anders.
Verstappen kwam daardoor achter Hamilton en Leclerc terecht. De Monegask had hij na een gevecht van een paar ronden te pakken, waarna de jacht op zevenvoudig wereldkampioen Hamilton werd ingezet.
De Brit wacht dit seizoen nog altijd op zijn eerste GP-zege en was er in Texas dichter bij dan waar dan ook in 2022. Tegen Verstappen was echter, wederom, geen kruid gewassen.