Charles Leclerc ontmoet zijn fans op het circuit in Monza

Ferrari wil tifosi na flaters trakteren op zege, maar topsnelheid is zorgenkind

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

Vier zeges in vijftien grand prix-weekends. Er waren seizoenen dat Ferrari daar best content mee was, maar dit jaar is het een ander verhaal. De iconische renstal schreef 2021 al snel af om dit jaar pijlsnel uit de startblokken te komen en voor de titel te gaan. Dat leek vruchten af te werpen.

Het liep anders. Na een voortvarende, veelbelovende seizoensstart is Ferrari gedeclasseerd door Red Bull Racing. De equipe van Max Verstappen en Sergio Pérez won dit seizoen al elf keer en kan Ferrari dit weekend in eigen huis vernederen. Hoewel beide Bulls door gridstraffen niet voorin starten, zijn ze verre van kansloos. De topsnelheid -voorheen de achilleshiel - is dit jaar hun voornaamste wapen.

Een thuiszege in snelheidstempel Monza is voor Ferrari een gedroomd doekje voor het bloeden, maar de geplaagde stal kampt met tegenwind, tegenslagen, pech en blunders. Het lukt Ferrari dit jaar nauwelijks om een vlekkeloos raceweekend neer te zetten.

Radeloos

De coureurs worden er onderhand radeloos van. "In Zandvoort ging alles mis wat mis kon gaan...", blikt Carlos Sainz terug op zijn Dutch Grand Prix; een domper door twee desastreuze pitstops. "Ik heb me ingehouden op de boordradio en bij de interviews na de race. Ik had stevig van leer kunnen trekken, maar daar schieten we niks mee op. We moeten analyseren wat er mis ging en waarom."

Sainz' teamgenoot Charles Leclerc blijft ook in Monza stug volhouden dat hij de strijdbijl niet begraaft, maar hij kan zijn eigen oneliners inmiddels dromen. "We leren van onze fouten en groeien elk weekend. We zijn bijna op elk circuit competitief. Het moet weer een keer onze kant op vallen. Zolang er een theoretische kans is om kampioen te worden blijf ik daarin geloven."

Carlos Sainz komt aan op het circuit van Monza

De realiteit is dat zowel Leclerc als zijn renstal verslagen is. Max Verstappen heeft zijn rivaal uit Monaco inmiddels op een astronomische achterstand gezet en ook in het WK voor constructeurs delen de Bulls de lakens uit. Ferrari strijdt niet langer voor de titel; de Scuderia moet inmiddels zelfs in de spiegel kijken om de gestage opmars van Mercedes te pareren.

Leclerc weet wat de tifosi verwachten. Een zege, bij voorkeur zelfs een een-twee. "Ik voel de torenhoge verwachtingen en merk dat Milaan en de wijde omgeving van de stad achter Ferrari staat. Ze willen ons zondag het liefst naar de zege schreeuwen."

Pressie gepaard met passie

Last heeft hij niet van de pressie die gepaard gaat met die passie. "Natuurlijk is er druk en voel ik de hectiek. Het is een gekke week, maar die massale steun motiveert me juist. Ik probeer er vooral van te genieten, hoewel het soms wat lastig is om mijn hotel uit te komen."

Leclerc is somber over zijn zegekansen in de 'Temple of Speed'. "Op papier wordt het een moeilijke race. Dit circuit past niet echt bij onze auto. We zijn goed in de bochten, maar daar hebben we er hier niet genoeg van. We verliezen het hele jaar al terrein op de rechte stukken en dat is hier niet te compenseren."

"We moeten ook oppassen voor Mercedes, maar ik hoop op een positieve verrassing. We hebben veel tegenslag gehad, misschien zit het nu een keer mee. Aan het circuit zal het niet liggen. Ik ben dol op Monza. Ik geloof dat ik hier in 2014 mijn eerste autorace won."

Charles Leclerc in actie tijdens de vrije training op vrijdag

Opvallend detail: Leclerc en Sainz rijden in Monza in het geel. Ferrari verschiet eenmalig van kleur om de 75e verjaardag te vieren. De auto heeft een gele motorkap, de polo's en raceoveralls zijn geel en het normaliter rode rijdersduo draagt een gele helm.

"Het voelt anders. Ik vind het wel leuk voor een keer", zegt Leclerc wat ongemakkelijk. Cynische opmerkingen dat speciale kleurstellingen in de F1 doorgaans gepaard gaan met desastreuze resultaten negeert hij. "Ik focus op de race."

Wankele positie Binotto

Stil wordt het als de nummer twee in de WK-stand een vraag krijgt over de vermeend wankele positie van Mattia Binotto. Geruchten dat de Ferrari-teambaas moet opstappen zwellen aan.

"Ik heb die verhalen niet gehoord", zegt Leclerc na een denkpauze. "Er zijn altijd geruchten. Zeker bij Ferrari. Ik laat me niet afleiden door de dingen die her en der worden gezegd. We zijn als team een eenheid, presteren veel beter dan voorheen en gaan door op de ingeslagen weg."

Zeker is dat Leclerc in de thuisrace geen rugdekking krijgt van zijn teamgenoot. Carlos Sainz incasseert wegens een motorwissel een gridstraf en zal in de achterhoede starten. "Ik hoop dat we niet helemaal achteraan belanden. Er zijn behoorlijk veel coureurs die een gridstraf pakken omdat je hier vrij eenvoudig kunt inhalen", weet Sainz. "Als ik zo rond de vijftiende plek kan starten helpt dat al een hoop."

Carlos Sainz op het circuit van Monza

Een Ferrari-dubbelzege is niet realistisch, beseft Sainz. "Het is vooral belangrijk dat we een foutloos weekend neerzetten. We hebben in Zandvoort en Spa niet goed gepresteerd. Hoe dat komt? Dat begrijpen we nog niet helemaal."

"Door een samenloop van omstandigheden waren we minder competitief dan we dachten, terwijl Mercedes steeds sterker wordt. Updates werkten niet, de afstelling was niet optimaal en banden raakten oververhit. In Zandvoort had ik bovendien schade door de aanvaring met Hamilton in de Tarzanbocht." Sainz weet waar de sleutel naar succes ligt. "Onze zondagen moeten beter. De racesnelheid moet omhoog. We blijven dingen testen."

De Spanjaard heeft geen enkele illusie dat Max Verstappen titelprolongatie nog uit handen heeft. "Hij rijdt ijzersterk en zijn auto is nu ook superbetrouwbaar. Max maakt amper fouten en zelfs als hij een keer spint (Hongarije, red.), herstelt hij dat en wint alsnog de race. Max is dit seizoen ongelooflijk goed en verdient de wereldtitel."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl