Snelgroeiend wier brengt steeds meer watersporters in de problemen
Waterplanten zorgen steeds vaker voor problemen. Reddingsmaatschappij KNRM noemt het Markermeer, IJmeer en Gooimeer hotspots en waarschuwt zwemmers dat ze verstrikt kunnen raken in het wier dat onder water groeit. Bij boten slaan de schroeven of kielen vast in de begroeiing.
Vooral de problemen met boten en andere vaartuigen nemen snel toe. "Ik denk dat het nu bijna 50 procent meer is dan vijf jaar terug", zegt Jefta Langeveld bij Omroep Flevoland.
Langeveld werkt voor Vaarzeker, een soort Wegenwacht voor op het water. "Wij helpen nu dagelijks mensen die last hebben van waterplanten", aldus Langeveld. "Wij slepen ze naar de haven, en daar moet er een duiker of een hijskraan aan te pas komen om het op te lossen."
Zonlicht op de bodem
Langeveld denkt dat het wier steeds sneller groeit doordat de waterkwaliteit verbetert. "Het water wordt helderder. Dat betekent dat er meer zonlicht op de bodem komt, waardoor die planten beter kunnen groeien."
Reddingsmaatschappij KNRM heeft het IJsselmeer en de randmeren opgenomen op een hotspotkaart, een overzicht van vijf Nederlandse watersportgebieden waar de meeste incidenten met watersporters plaatsvinden. Waterplanten worden specifiek genoemd. "Daar kunnen motoren in vastlopen en zwemmers met hun benen en armen. Dat kan echt heel erg gevaarlijk zijn", aldus Ralf van Vegten van de KNRM.
Om de overlast van waterplanten te beperken, worden wiermaaiers ingezet. Met speciale boten maaien zij het wier weg van de bodem. Wouter Hager is normaal palingvisser, maar maait nu wier op het Markermeer. "Wij werken met een omgebouwde landbouwmachine. Die snijdt het wier af, en met twee zakken aan weerszijden vangen we het op."
"Er staat nu heel veel", vervolgt Hager. "Als je ziet wat we vandaag allemaal naar boven hebben gehaald, denk ik wel dat het zin heeft."
Langeveld is minder optimistisch: "Er valt nauwelijks tegenop te maaien. Hier in de regio zit het gewoon op vreselijk veel plekken", zegt hij. "Er is weinig aan te doen. De meeste boten krijgen er uiteindelijk mee te maken."