Vluchten Schiphol steeds vaker niet op tijd, passagiers moeten meer dan 3 uur wachten
Ondanks het schrappen van een groot aantal vluchten lukt het steeds minder goed om vliegtuigen op tijd te laten vertrekken en landen op Schiphol. Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat schrijft aan de Tweede Kamer dat de zogeheten 'on-time performance' de afgelopen weken verder achteruit is gegaan.
Het aantal vluchten dat op tijd kon landen lag eind juni tussen 47 en 71 procent, afhankelijk van het tijdstip en de dag. Bij de uitgaande vluchten was tussen 23 en 48 procent op tijd.
Wachttijd
Maandag 20 juni was de dag met de langste wachttijden voor passagiers. In de middag bedroeg de wachttijd voor sommige vluchten meer dan 3 uur, schrijft de minister. De rest van de week moesten reizigers tot 1 uur en 40 minuten wachten voordat hun vlucht vertrok.
Vanwege de chaos op Schiphol wil de Tweede Kamer wekelijks op de hoogte gehouden worden van de situatie. De luchthaven heeft al aangekondigd dat er in juli per dag 13.500 passagiers minder welkom zijn, vanwege het tekort aan beveiligers en bagageafhandelaars. Harbers kondigt aan dat er ook voor de eerste week van augustus beperkingen zullen gelden.
Defensie heeft geen mensen
Schiphol probeert op verschillende manieren aan extra personeel te komen. Zo is er een verzoek neergelegd bij de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) om het leger in te zetten. Maar volgens de NCTV kan dat alleen als er sprake is van een openbaar belang en dat is in dit geval niet zo.
Het ministerie van Defensie heeft bovendien laten weten dat er vanwege de oorlog in Oekraïne geen militairen beschikbaar zijn voor deze taak.
Zzp'ers
Ook de Koninklijke Marechaussee heeft geen personeel beschikbaar, schrijft de minister. De marechaussee is permanent volledig ingezet en heeft geen extra capaciteit beschikbaar.
Wel hebben inmiddels enkele tientallen zzp'ers hun security-opleiding afgerond. Zij kunnen naar verwachting deze week worden ingezet, laat Harbers weten.