NOS NieuwsAangepast

Weer urenlang wachten in de rij op Schiphol door personeelstekorten

Opnieuw stonden vliegreizigers op Schiphol vandaag urenlang in de rij. Op sociale media klagen mensen dat ze hun vlucht hebben gemist.

De nationale luchthaven zegt dat het personeelstekort, net als in de meivakantie, de belangrijkste boosdoener is. Het probleem zat vandaag bij de beveiligingsmedewerkers, waar het tekort nog groter was dan gebruikelijk. "Het is ontzettend vervelend voor de reizigers. We doen er alles aan om lange rijen te voorkomen", zegt een woordvoerder van Schiphol.

Reizigers noemen de situatie vandaag op de luchthaven een ramp. Meerdere kwalificeren het op sociale media als 'de slechtste luchthaven ooit'. Ruben Toren schrijft op Twitter dat hij 6 uur en 30 minuten in de rij voor de security heeft gestaan.

Iemand anders klaagt dat haar KLM-vlucht een uur voor vertrek alsnog is gecanceld. Ze schrijft dat het een complete chaos is. Een andere reiziger meldt dat ze na 5 uur door de paspoortcontrole is gekomen. Daarna kon ze in een nieuwe rij gaan staan omdat ze haar KLM-vlucht had gemist.

Wachtenden geven ook adviezen aan Schiphol: "Zorg dat mensen water krijgen en zorg dat ze wat te doen hebben tijdens het wachten." Anderen wijzen erop dat het onverantwoord is om met ouderen en jonge kinderen in zulke lange rijen te laten staan.

Om 06.00 uur vanmorgen was het al enorm druk op Schiphol. In een van de vroege rijen stonden Bram en Battice Reinders voor hun huwelijksreis naar Kaapverdië. "Onze wachttijd liep enorm op. We dreigden onze huwelijksreis te missen, en daar waren we emotioneel onder", zegt Bram Reinders.

Andere wachtenden hoorden dat en volgens Reinders is het aan tientallen medepassagiers te danken dat zij hun vlucht hebben gehaald. "Zij lieten ons passeren op plekken waar dat kon." Dat was volgens hem nog best lastig, omdat anderen probeerden voor te dringen, wat zorgde voor een grimmige sfeer in de rij wachtenden.

Reinders: "Een minuut voordat het vliegtuig volgens schema zou vertrekken, kwamen we aan bij de gate." Uiteindelijk is het vliegtuig pas een uur later vertrokken, omdat de piloot gewacht heeft tot alle passagiers in het vliegtuig zaten.

Battice en Bram

Anderen hebben minder geluk gehad. Colette Scheurwater heeft vandaag bijna zes uur in de rij gestaan, maar zij was net te laat bij de gate. Scheurwater: "Als een kudde schapen stonden we daar. Zonder eten, zonder drinken en je kan niet naar de wc. Mijn hele lijf doet zeer van het staan." Haar koffer is wel meegevlogen naar haar vakantiebestemming in Egypte.

Ze neemt het Schiphol en Transavia kwalijk dat ze de schuld afschuiven. "Eerst was het corona, nu is het de beveiliging. Ze weten al lang dat het druk wordt. Informeer mensen beter en laat ze vroeger inchecken." Scheurwater heeft haar reis mogen omboeken. Ze vertrekt zaterdag alsnog naar Egypte, maar dan vanuit Brussel. "Nu is het nog de vraag of mijn koffer op tijd terug is."

Ook afgelopen weekend was het druk op de luchthaven. Omdat reizigers hun vlucht dreigden te missen leidde dat tot een incident bij de veiligheidscontrole. De dienst van een groep beveiligers zat erop en daarom werd het rolluik bij een controlepoort gesloten. Reizigers reageerden zo gefrustreerd dat vervolgens alle rolluiken werden neergelaten, omdat de beveiligers zich onveilig voelden. Na ingrijpen van de marechaussee konden de rolluiken weer open.

Tot en met zomervakantie druk

De woordvoerder van Schiphol benadrukt dat de meeste mensen hun vlucht hebben gehaald. Hij kan nu nog niet zeggen of morgen de wachttijden opnieuw zullen oplopen.

Vliegmaatschappij KLM waarschuwt reizigers op de eigen website dat er "vandaag en morgen langere wachttijden en mogelijk verstoorde vluchtuitvoeringen zijn".

De Schiphol-woordvoerder verwacht dat het tot en met de zomervakantie dagelijks zeer druk zal zijn.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl