Jort Kelder in maart, bij de start van de zaak
NOS Nieuws

Jort Kelder verliest zaak tegen Google en Twitter

Google en Twitter kunnen niet verantwoordelijk worden gehouden voor het plaatsen van de nepberichten waarin bekende Nederlanders zogenaamd mensen oproepen om te investeren in virtueel geld. Tot dat oordeel is de rechtbank in Amsterdam gekomen, nadat presentator Jort Kelder een zaak had aangespannen.

Kelder begon samen met een aantal andere BN'ers een zaak tegen de techbedrijven omdat zijn beeltenis volgens hem onrechtmatig werd gebruikt. Hij wilde een principiële uitspraak van de rechter omdat hij last heeft van de frauduleuze advertenties. Desgevraagd zegt hij teleurgesteld te zijn over de uitkomst.

De rechtbank stelt dat de makers van de berichten verantwoordelijk zijn voor de advertenties, en niet Google en Twitter. De twee techbedrijven doen er volgens de rechters alles aan om de verspreiding van die berichten te voorkomen en daarom valt hen niets te verwijten.

"Het feit dat Google als internetplatform fungeert voor het samenbrengen van adverteerders en uitgevers en voor het verspreiden ervan, maakt het bedrijf niet zonder meer aansprakelijk voor de inhoud", aldus de rechtbank. Datzelfde geldt voor Twitter, ook niet wanneer een tweet in strijd is met het eigen beleid van dat platform.

Voldoende maatregelen

Google erkent dat het een verantwoordelijkheid heeft als het gaat om de verspreiding van misleidende advertenties, zegt de rechter. Dat soort advertenties zijn verboden op grond van het beleid van het bedrijf. Maar de rechtbank vindt dat Google voldoende maatregelen heeft genomen om bitcoinadvertenties tegen te houden.

En Twitter stelt dat het volledig voorkomen van dergelijke tweets technisch niet mogelijk is. Volgens de rechter neemt ook Twitter allerlei maatregelen, onder meer met het advertentie-beoordelingssysteem, om deze tweets tegen te houden.

Een grotere inbreuk op mijn portretrecht heb ik niet meegemaakt.

Jort Kelder

"Ik vind het een laffe uitspraak", zegt Kelder tegen de NOS. "Die platforms hebben zoveel macht. Daar ben je als klein BN'ertje gewoon aan overgeleverd. In feite ben je vogelvrij als je wordt opgelicht." De presentator denkt dat de rechter het niet aandurfde om de bedrijven aan te pakken. "Ik ben teleurgesteld, maar de rechter is de baas."

Hij stelt dat Google 2600 keer aantoonbaar zijn beeltenis heeft gebruikt. "Een grotere inbreuk op mijn portretrecht heb ik niet meegemaakt." Het steekt hem dat mensen die op de advertentie klikken en geld verliezen nu niet beschermd zijn.

"Nietsvermoedende mensen klikken op mijn afbeelding die verpakt is in de vormgeving van bijvoorbeeld de NOS of het AD. Die weten niet dat ze iets verkeerd doen. Ik vind het schokkend dat de rechter daar niets over heeft gezegd."

Maatschappelijk relevant

De rechtbank verplicht Google wel om de gegevens van de makers van zeventien advertenties over te dragen aan Kelder. Doet Google dat niet, dan moet het bedrijf een dwangsom van 1000 euro per dag betalen, met een maximum van 100.000 euro totdat de gegevens zijn afgestaan.

Twitter hoeft dat niet te doen omdat de eisers niet voldoende duidelijk hebben gemaakt waarom het bedrijf dat zou moeten doen. "De eiser heeft alleen gesteld dat het evident is dat er geen andere mogelijkheid is om de identificerende gegevens te achterhalen."

Aan persbureau ANP laat Google weten "keihard te werken om fraudeurs op ons platform tegen te houden. We zijn blij dat de rechtbank onze inspanningen vandaag heeft erkend".

Kelder gaat onderzoeken of er vervolgstappen mogelijk zijn. "We gaan het nu heel technisch en juridisch bestuderen." Hij ziet mogelijkheden voor een hoger beroep. "Het is maatschappelijk relevant of zulke bedrijven de wereld tekort mogen doen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl