Actievoerders bij zes Nederlandse vliegvelden tegen vervuiling en overlast
Omwonenden en actiegroepen betogen vandaag bij Schiphol en vijf andere Nederlandse luchthavens tegen vervuiling en overlast van vliegverkeer. Ze willen dat Schiphol inkrimpt. De vliegvelden in Rotterdam en Beek (Maastricht Aachen Airport) moeten wat de actievoerders betreft helemaal sluiten. De actie wordt ook gevoerd bij de luchthavens Eelde, Eindhoven en Lelystad.
In coronatijd hebben omwonenden gemerkt welke impact het vliegverkeer heeft op hun eigen welzijn en op het milieu. Nu het vliegverkeer weer aantrekt vinden ze het tijd om hun stem te laten horen, zegt de organisatie.
Op de demonstratie bij Schiphol kwamen zo'n 150 mensen af, zag NOS-verslaggever Thomas Spekschoor: "Om nou echt te zeggen dat het heel groot is: nee. Maar mensen die op Schiphol binnenkomen zullen ze in ieder geval zien staan." Volgens de organisatie heeft de actie "nadrukkelijk niet tot doel de toegang tot de vliegvelden te beperken".
De demonstranten hadden spandoeken bij zich met teksten als 'Koninlijke Luchtvervuilings Maatschappij' en 'Vluchten kan niet meer'.
Steen des aanstoots voor de betogers is de in hun ogen ongebreidelde groei van Nederlandse luchthavens, die door de Nederlandse overheid wordt gestimuleerd. Vooral de hubfunctie van Schiphol is een doorn in het oog, zeggen ze.
Veel passagiers op Schiphol komen niet om Nederland te bezoeken, maar alleen om door te reizen naar hun eindbestemming. Spekschoor: "Dat Nederlanders gebruikmaken van Schiphol vinden de meeste actievoerders hier prima. Maar ze komen in het geweer tegen al die mensen die overstappen en Nederland verder helemaal niet in komen."
Volgens de demonstrerende partijen zoals Extinction Rebellion, Greenpeace, Milieudefensie en Urgenda betekent de focus op overstappers "de import van veel overbodige geluidsoverlast en vervuiling". Als de luchtvaart veel kleiner is, levert de sector een "gezonde bijdrage" aan de economie, vinden ze.
Om 12.05 uur werd op alle locaties tien minuten stilte gehouden, om aan te geven dat het al lang vijf voor twaalf is geweest "voor mens, natuur en klimaat".