De haven van Yangshan, ten zuiden van Shanghai
NOS Nieuws

Chinees zerocovidbeleid leidt tot vertragingen in wereldwijde handel

Waar een containerschip er eerst 45 dagen over deed om van China naar Rotterdam te varen, is dat afgelopen week opgelopen tot 123 dagen. Een nieuw record.

Na de wereldwijde corona-uitbraak en de blokkade van het Suezkanaal door het containerschip de Evergreen, is de wereldhandel nu geconfronteerd met de volgende hobbel: het zerocovidbeleid in China. Eerder waren de tekorten aan containers en het lastige aanleggen in de havens het grootste probleem, nu is het haperende binnenlandse transport in China de storende factor: door covidrestricties verloopt het vervoer van en naar fabrieken lastig.

Ook kunnen schepen in de havens van Shanghai en Hongkong niet tijdig worden uitgeladen. Bedrijven die in China produceren boeken die schepen om hun spullen naar de rest van de wereld te brengen. Maar dat systeem is nu verstopt, terminals draaien vanwege corona op halve kracht.

Kantelpunt

Dat heeft ook gevolgen voor Nederlandse bedrijven die in China hun producten laten maken. "Ondernemers in Nederland zijn inmiddels wel aan onzekerheden wat transport betreft gewend, maar de zorgen beginnen nu na een week of zeven toch wel te komen", zegt Rogier Spoel van handelsondernemersvereniging Evofenedex. "Hoe langer het duurt, hoe problematischer het wordt. We zitten nu op een kantelpunt."

Een bijkomend probleem is de haperende doorstroom van schepen aan de westkust van de Verenigde Staten. Spoel: "Na corona nam de vraag zo explosief toe, dat de terminals het niet meer aankonden. Op een gegeven moment was de wachttijd voor een schip bij de haven van Los Angeles langer dan de vaartijd van Shanghai naar Los Angeles."

Bij een fietsenwinkel in Staphorst verkopen ze fietstassen van ondernemer Charles Drapers, die in China worden geproduceerd:

'De fietstassen krijgen geen prijskaartje meer, omdat de prijzen omhoog schieten'

Ook de oorlog in Oekraïne en de inflatie hebben gevolgen voor de wereldhandel. Geluk bij een ongeluk is dat daardoor juist het consumentenvertrouwen en de vraag naar producten wat zijn afgenomen. Spoel: "Dat heeft ertoe geleid dat de containerprijzen niet weer zo enorm zijn gaan stijgen, zoals ze dat na corona deden. Op het moment dat dat vertrouwen en de vraag weer toenemen, kunnen er weer tekorten ontstaan."

Niet ineens verplaatsen

Bedrijven zijn door alle hobbels wel beter voorbereid op vertragingen dan bij het begin van de coronacrisis. Aan de voorkant wordt er eerder gepland en er zijn meer voorraden aangelegd. Spoel: "Ook wordt er wat gedaan aan het verwachtingsmanagement richting consumenten. Voorheen kon je makkelijker zeggen in welke periode je iets binnen zou hebben, maar dat is wat meer losgelaten. Consumenten zijn er inmiddels ook wat meer aan gewend dat het langer kan duren."

Wordt het dan geen tijd om meer lokaal te gaan produceren? Volgens Spoel speelt deze discussie inderdaad, maar hij kent geen bedrijven die die stap al hebben gezet. "Het is best ingewikkeld. Je hebt materialen, kennis en mensen nodig. Dat kan je niet ineens verplaatsen. Maar ik denk niet dat we teruggaan naar 2019 na alle crises. De wereldhandel kan er in de toekomst wel eens anders uit gaan zien, wij proberen bedrijven mee te nemen in deze discussie."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl