Twitter groeit harder, kijkt niet vooruit vanwege overname Elon Musk
Voor het eerst in bijna twee jaar heeft Twitter een kleine groeispurt in het aantal dagelijkse actieve gebruikers. Het afgelopen kwartaal logden er bijna 229 miljoen mensen in, een stijging van 14 miljoen in vergelijking met een kwartaal eerder. De laatste keer dat Twitter dusdanig groeide was aan het begin van de coronapandemie in 2020.
Mogelijk hebben de spanningen en de daaropvolgende oorlog in Oekraïne ervoor gezorgd dat meer mensen vaker het nieuws opzochten via Twitter. Het platform zelf zegt daar niks over. De omzet groeide ook, naar 1,2 miljard dollar, maar dat was wel minder dan verwacht.
Geen verwachtingen
Het zijn bijzondere kwartaalcijfers voor het bedrijf, want het is waarschijnlijk een van de laatste keren dat Twitter de cijfers levert als een beursgenoteerd bedrijf. Dat komt doordat Elon Musk voor 44 miljard dollar het bedrijf wil overnemen en dan van de beurs haalt. Twitter kan hierdoor geen verwachting geven over het komende kwartaal, iets wat normaal gesproken gebruikelijk is. Nu is er te veel onzekerheid.
Twitter blijft groeien, zij het lichtjes. De laatste keer dat er verlies werd geleden, is alweer twee jaar geleden. Daarmee staat er dus een gezond en relatief stabiel bedrijf, dat evengoed niet meedoet met de top van Silicon Valley. Dat is voor Musk, zo heeft hij zelf gezegd, ook niet belangrijk. Hij wil vooral dat Twitter de plek is waar de vrijheid van meningsuiting de ruimte krijgt. De economische kant interesseert hem, vooralsnog, niet.
Twitter zelf kijkt daar op dit moment nog anders tegenaan. De Financial Times heeft een e-mail in handen gekregen die het bedrijf aan adverteerders heeft gestuurd naar aanleiding van de overname. Daarin probeert het hen ervan te verzekeren dat, ook na de overname, Twitter een veilige plek blijft om te adverteren.
De vrees is namelijk dat Musk regels die de afgelopen jaren zijn ingesteld flink wil gaan versoepelen, met mogelijk meer ruimte voor zaken als desinformatie en haatzaaien als gevolg. Daarmee kan Twitter voor adverteerders een minder aantrekkelijke plek worden. Reclame is nu goed voor meer dan 90 procent van de inkomsten van het sociale netwerk.
Bij deze bedrijven is Musk allemaal betrokken:
Waar Twitter bij de publicatie van de cijfers niks over zegt, is Twitter Spaces. Dit is een relatief nieuwe functie, opgekomen in de periode van lockdowns, die gebruikers de mogelijkheid biedt om op Twitter een live gesprek met elkaar te voeren. Het is een middel om gebruikers op meer manieren te binden aan het platform, uiteraard in de hoop dat ze er langer rondhangen en dat dit leidt tot meer advertentie-inkomsten.
Waar Clubhouse en andere alternatieven niet zo succesvol lijken te worden, is het de indruk dat Spaces wél een succes is. Maar het ontbreekt aan cijfers om dit te ondersteunen.