PSV krijgt miljoenen om fundament te verstevigen: 'Niet met hagel gaan schieten'
PSV wil de komende jaren in de nek van Ajax blijven hijgen en zijn koers richting de Europese subtop voorzetten. Maar daarvoor is geld en voetbaltalent nodig. Ze hebben het aardig voor elkaar in Eindhoven, maar het kan en moet beter, zo is de gedachte.
Een groep heren van respectabele leeftijd analyseert vrijdagmiddag op de trainingscomplex De Herdgang flink hoorbaar de bizar verlopen wedstrijd van PSV tegen FC Kopenhagen van donderdagavond (4-4). Termen als "on-ge-loof-lijk" of "verschrikkelijk" rollen een aantal keer over de tafel en er wordt soms stevig gediscussieerd.
De groep van pak 'm beet acht grijze mannen, die altijd op het complex van PSV te vinden zijn, vormt het geweten van de achterban van PSV. Als je deze supporters voor je weet te winnen, dan ziet je toekomst als PSV-voetballer er goed uit.
Steviger fundament
Ook de toekomst van PSV klinkt in financieel opzicht bemoedigend. Even verderop in de persruimte van het complex geeft scheidend algemeen directeur Toon Gerbrands, die aan het einde van het seizoen plaatsmaakt voor Marcel Brands, een toelichting op een lening van 30 miljoen euro die PSV uit een nieuw partnerfonds krijgt.
Het partnerfonds bestaat uit vijf bedrijven uit de regio en is bedoeld om het fundament onder PSV nog steviger te maken. Dat betekent dat het kapitaal niet bestemd is voor transfers voor het eerste elftal, maar dat het geld onder meer wordt gestoken in "strategische investeringen".
Gerbrands doelt hierbij op de aankoop van jonge talenten met een groot potentieel, zoals dat in het verleden is gebeurd met bijvoorbeeld Mauro Junior, Donyell Malen of Noni Madueke.
Van dit trio werd Malen afgelopen zomer nog voor ongeveer dertig miljoen euro verkocht aan Borussia Dortmund. Het is een strategie die PSV moet helpen in het miljoenenspel om het beoogde doel te bereiken: structureel bij de beste 32 clubs van Europa horen.
Met deze strategie hoopt PSV te kunnen opboksen tegen het grote geld van de clubs die de miljoenen van de Champions League en de televisie-inkomsten zien binnenstromen.
Wat betreft de verkoop van eigen jeugdspelers doet de club het overigens naar behoren. PSV staat momenteel op de zestiende plaats van clubs die sinds juli 2015 wereldwijd het meeste hebben verdiend aan transfers van spelers uit de eigen jeugdopleiding. Ajax doet het met de vierde plaats overigens nog een stuk beter.
Meest waardevolle jeugdopleiding sinds juli 2015
1. Benfica (Por) | 379 miljoen |
2. Real Madrid (Spa) | 330 miljoen |
3. AS Monaco (Fra) | 285 miljoen |
4. Ajax (Ned) | 283 miljoen |
5. Olympique Lyonnais (Fra) | 270 miljoen |
16. PSV | 146 miljoen |
Terwijl Marco van Ginkel, Eran Zahavi en Armindo Bruma op de achtergrond sprintoefeningen op het trainingsveld doen, doet Gerbrands op zijn bekende zelfverzekerde wijze zijn verhaal.
"Je moet talenten tegenwoordig op vijftien of zestienjarige leeftijd ophalen en contracten kunnen aanbieden, anders ben je te laat als PSV. Je moet het heel goed inschatten. Vroeger dachten we: die speler houden we drie jaar te vriend en dan zien we het wel. Dat kan niet meer", vertelt hij.
"Kijk naar Brazilië", gaat Gerbrands verder. "Daar zijn spelers van 18 jaar al onbetaalbaar. Dan is de pot snel leeg, kan ik je vertellen."
Niet met hagel schieten
Volgens Gerbrands is PSV niet van plan om het met nieuwe geld lukraak overal jeugdspelers vandaan te plukken. "We gaan niet met hagel schieten, we hebben nog steeds onze scouting", belooft hij.
Ajax verzekerde zich deze week van het 16-jarige talent Rayane Bounida, die komende zomer transfervrij overkomt en naar verluidt een jaarsalaris van om en nabij de 700.000 euro gaat verdienen. Het is voor Gerbrands een goed voorbeeld van strategisch investeren, "alleen dat soort bedragen gaan wij niet betalen", zegt de algemeen directeur.
PSV wil met het partnerfonds ook gaan investeren in het Philips Stadion, al betreft dat niet meteen een capaciteitsuitbreiding. Sterker, de club is uiterst tevreden over de huidige bezetting.
Ook gaat een deel van het kapitaal naar een verdere modernisering van De Herdgang, zoals bijvoorbeeld datatracking en modernisering van de lichtinstallaties op alle velden.
Gerbrands haalde naar eigen zeggen veel inspiratie uit een bezoek aan Bayern München, waar hij in oktober 2015 een rondleiding kreeg. "Daar heb ik één ding geleerd: je moet nooit de zeggenschap uit handen geven. Dat is essentieel. Wij zijn net als Bayern gewoon de baas in ons eigen huis."