NOS
NOS Nieuws

Aantal klassieke feestwinkels slinkt: 'Ze hebben het nog lang volgehouden'

Verkleedkleren, schmink en andere feestartikelen: ze worden minder vaak gekocht in de klassieke feestwinkel. De afgelopen vier jaar verdween zo'n twintig procent van de zaken uit de winkelstraat, zegt onderzoeksbureau Locatus in aanloop naar carnaval.

Waren het er op 1 januari 2018 nog 203, inmiddels zijn het er 160. De coronajaren deden de winkels niet goed, zegt directeur Gertjan Slob. Toch is dat volgens hem niet de voornaamste reden dat deze zaken de deuren sloten.

Sommige feestwinkels sloten omdat de concurrentie online en van goedkope winkels als Action te groot was. Maar sommige webshops hebben wel overleefd en profiteren nu:

Van 'corona heeft me genekt' tot 'vol gas het carnavalsseizoen in'

"Er wordt de afgelopen jaren meer online gewinkeld, ook feestartikelen. Daarnaast snoepen ketens als de Action een deel van de omzet weg. Niet doordat echte carnavalsvierders er spullen kopen, maar wel de gelegenheidvierders en bij andere feesten."

Ook voor corona was er een "aanzienlijke daling" in het aantal feestwinkels. Slob denkt dat de trend nog even zal doorzetten. "Al zullen ze niet helemaal verdwijnen. Er blijven denk ik een paar feestwinkels over, maar dan meer geconcentreerd. Echt iets waar je voor omrijdt."

NOS

Retaildeskundige Kitty Koelemeijer is niet verbaasd van de daling. "Er zijn veel verschuivingen geweest in de retail van fysiek naar online. Dan hebben feestwinkels het nog lang volgehouden. Zeker gezien corona en het geringe aantal feestjes."

Met name online concurrentie ziet ook zij als belangrijke oorzaak voor de daling. "Denk aan platformen als Amazon en Bol.com. In een feestwinkel kan je lekker grasduinen, maar online is vaak makkelijker. Zeker als je voor een feestje veel producten nodig hebt."

Voor bestaande feestwinkels is het volgens Koelemeijer zaak zich te onderscheiden van de rest. "Denk bijvoorbeeld ook aan diensten, zoals assistentie bij het organiseren van feestjes of de verhuur van spullen. Dan moet je ook nog vlekkeloze service aanbieden en qua prijs concurrent zijn. Dat is best pittig."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl