ANP

Zeker 500 vrouwen hebben vandaag op LinkedIn hun voornaam veranderd in 'Peter'. Met de tijdelijke naamswijziging willen ze aandacht vragen voor de ongelijke kansen tussen mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt.

Bij beursgenoteerde bedrijven in Nederland zijn er meer ceo's die Peter heten dan dat er vrouwelijke ceo's zijn. Dat concludeerden het AD en onderzoeksbureau Equileap in 2020. Belangenorganisatie Women Inc. bestudeerde onlangs opnieuw de gegevens over beursgenoteerde bedrijven in Nederland en trekt dezelfde conclusie.

"Het gaat om 93 bedrijven met in totaal 94 ceo's. Van die directeuren heten er vijf Peter. En maar vier directeuren zijn vrouw - dat is 4,3 procent", zegt woordvoerder Cécile Wansink.

Women Inc.

De actie op LinkedIn is volgens de belangenorganisatie vooral bedoeld om de bewustwording te vergroten over de ongelijke man-vrouwverdeling in bestuurskamers en hogere managementlagen. "Mensen weten vaak niet dat het zo erg gesteld is met de kansenongelijkheid op de arbeidsmarkt", zegt Wansink.

Yeliz Çiçek, hoofdredacteur van tijdschrift Vogue, heet deze week ook Peter op het sociale medium. "Ik vind het een briljante actie. Iedereen snapt direct waar het over gaat. Met een oer-Hollandse naam vragen we op een positieve manier om aandacht voor iets wat echt moet veranderen. Het kan niet zo zijn dat we in 2022 nog zo weinig vrouwen aan de top hebben in een land als Nederland."

Het bericht van Vogue-hoofdredacteur Çiçek op LinkedIn LinkedIn/Yeliz Çiçek

Op 1 januari werd een wet van kracht die met een 'ingroeiquotum' moet zorgen voor een betere verhouding tussen mannen en vrouwen in de top van het bedrijfsleven. De raad van commissarissen van beursgenoteerde bedrijven moet sindsdien voor zeker een derde uit vrouwen bestaan. De wet geldt voor bedrijven met meer dan 250 medewerkers.

Toch zouden bedrijven en overheid meer moeten doen om de verhouding recht te trekken, vindt de belangenorganisatie. "Peter staat voor een groter gebrek aan diversiteit op de werkvloer. Niet alleen wat betreft geslacht, maar ook wat betreft achtergrond en leeftijd. En dat gebrek is er niet alleen aan de top of uitsluitend in grote bedrijven."

Sommige mannen ondersteunen de actie van Women Inc. en trainingsprogramma BrandedU door zichzelf deze week 'Petra' te noemen op LinkedIn. "Een spontaan initiatief waar we blij mee zijn", aldus Wansink.

STER reclame