Wat als Verstappen Hamilton van de baan rijdt? 'Puntenaftrek onwaarschijnlijk'
Het is de vraag die bijna iedereen bezighoudt binnen en buiten de Formule 1-wereld. Als een (bewuste) actie van Max Verstappen ervoor zorgt dat Lewis Hamilton geen punten pakt in Abu Dhabi zondag, kan autosportfederatie FIA de Nederlander dan reglementair het kampioenschap ontnemen?
"Onwaarschijnlijk", luidt het antwoord van FIA-steward Peter Oord.
Verstappen en Hamilton staan met nog een race te gaan in punten gelijk in de WK-stand, maar als de Brit geen punten pakt zondag, is Verstappen de nieuwe kampioen op basis van het aantal overwinningen dit seizoen (9 om 8).
Verstappen heeft derhalve belang bij een 'no-score' van zijn Britse rivaal.
Voormalig coureur Damon Hill heeft de wedstrijdleiding opgeroepen om voor de race van zondag duidelijk te maken hoe ze gaan straffen, om een eventuele botsing te voorkomen. "Er zijn coureurs die rijden zonder compromissen. En ik denk dat Max er daar één van is."
Belangen mogen volgens FIA-steward Oord niet meewegen in het oordeel van de commissarissen. "Ja, het is de laatste race van het seizoen, de ontknoping van het wereldkampioenschap, maar voor de stewards is deze race niet anders dan de eerste, of de twaalfde."
Tijdstraf
Volgens Oord wordt er na elk incident als volgt geredeneerd: "Wat is er precies gebeurd, welke straf is waarschijnlijk en hoe is er in het verleden voor vergelijkbare incidenten gestraft? Daarbij probeert de FIA zo consequent mogelijk te zijn, zodat het voor coureurs en ook de kijkers zo helder mogelijk is."
In 2019 werden coureurs uit het huidige Formule 1-veld bevraagd of zij een crash zouden veroorzaken voor de wereldtitel. Het antwoord van Max Verstappen destijds: "Ja, waarom niet?"
Oord is ervaringsdeskundige. Hij was in september nog steward bij de Formule 1-race van Zandvoort. "Stel je krijgt een incident zoals op Monza, dan gaan de stewards ook kijken: wat is er precies gebeurd, wie is er (meer) schuldig aan het incident, welke straf is waarschijnlijk en hoe hebben we dat in het verleden beoordeeld? Dan zal er waarschijnlijk een tijdstraf volgen."
Op Monza eindigden Verstappen en Hamilton samen in de grindbak na een duel in de bocht. Verstappen werd aangewezen als hoofdschuldige en kreeg echter geen tijdstraf, maar een gridstraf voor de volgende race.
Oord benadrukt overigens dat hij hoopt dat het kampioenschap in een sportieve strijd eindigt.
Remtest
Afgelopen zondag in Saudi-Arabië kreeg Verstappen wel een tijdstraf van tien seconden. Hij werd als schuldige aangewezen voor de botsing tussen hem en Hamilton in ronde 37. Hij had zijn rempedaal te hard ingetrapt, zo oordeelden de stewards, waardoor Hamilton hem niet meer kon ontwijken.
De Brit noemde het na afloop een 'brakecheck', een actie die als zeer onsportief wordt beschouwd in de autosportwereld. Maar van puntenaftrek in de WK-stand is nooit sprake bij dergelijke incidenten.
Hoewel het spannender lijkt dan ooit, is het niet de eerste keer dat de laatste race van het seizoen de beslissing moet brengen in het kampioenschap. Het zou ook niet voor het eerst zijn dat er een kampioen wordt aangewezen na een discutabele manoeuvre.
Maar in geen van de gevallen uit het verleden, is de FIA overgegaan tot puntenaftrek in de WK-stand. Dit gebeurde er bij de drie meest omstreden finales van wereldkampioenschappen.
1990, Senna en Prost
Een actie van Ayrton Senna in de laatste race van het seizoen, in Japan, ligt nog vers in het geheugen van menig Formule 1-fan. De Braziliaan leidt in de WK-stand en Alain Prost is zijn enige concurrent. Als Prost niet wint, is Senna kampioen.
Na de start dreigt Prost de leiding te nemen in de eerste bocht, waarop Senna met zijn auto vol inrijdt op die van Prost. Beide rijders belanden buiten de baan en Senna wordt, zonder puntaftrek, tot kampioen uitgeroepen.
1994, Schumacher en Hill
Michael Schumacher, uitkomend voor Benetton en leider in de WK-stand, rijdt in de laatste race van het seizoen tegen de bolide van zijn concurrent Damon Hill aan. Beide coureurs vallen uit en de Duitser, die zijn WK-punten behoudt, wordt voor het eerst wereldkampioen.
1997, Schumacher en Villeneuve
Schumacher en Jacques Villeneuve strijden in de laatste race van het jaar in Jerez om de wereldtitel. De winnaar zou wereldkampioen worden. In ronde 48 probeert Villeneuve Schumacher te passeren, waarop Schumacher opzichtig naar Villeneuve toestuurt om een crash uit te lokken.
Schumacher valt zelf uit, maar Villeneuve blijft in de race en wordt wereldkampioen. Aanvankelijk wordt het beoordeeld als een race-incident, maar dit wordt later door de FIA aangepast. Schumacher wordt gediskwalificeerd en zelfs uit de stand van het wereldkampioenschap geschrapt.