Personeelsplanner Quentin Traupe van installatiebedrijf Feenstra kan monteurs met een snotneus niet inplannen Bart Kamphuis

Het toenemende ziekteverzuim tekent zich steeds nadrukkelijker af op de werkvloer. Er zijn bezettingsproblemen en in sommige gevallen dreigt het sluiten van winkels of het afzeggen van afspraken. Ondertussen loopt de werkdruk op voor degenen die zich nog wel op de werkvloer begeven, zeggen werkgevers tegen de NOS.

Het is een stapeling van problemen: de coronabesmettingsgolf, lange wachttijden voor een test bij de GGD's en quarantaineplicht voor huisgenoten van een besmet persoon. Dit alles boven op het bestaande grote personeelstekort.

"Planningen worden omgegooid. Er komt meer druk op de beschikbare werknemers", zegt Claudia Reiner, directeur van installatiebedrijf Caris & Reiner en vicevoorzitter van Techniek Nederland. "Afspraken worden uitgesteld. Een monteur die een volle dagplanning heeft kan niet nóg meer klussen doen."

Een lekkende dakgoot, bevroren waterleidingen: het uitstellen van afspraken kan serieuze gevolgen hebben, zegt Reiner. "Storingen kunnen echt niet wachten. En einde jaar is het vaak al extra druk. Die werkdruk neemt nu alleen maar toe. We moeten creatief zijn en risico's verkleinen, door bijvoorbeeld in kleinere ploegen te werken."

Gesloten winkel

Cruciale sectoren als de zorg en kinderopvang kampen al langer met grote personeelskrapte. In ziekenhuizen worden behandelingen uitgesteld, in de kinderopvang moeten vestigingen sluiten. Ook in de winkelstraat is de druk voelbaar.

Zo zegt winkelketen C&A zich vooral zorgen te maken over de psychische gezondheid van collega's. "Hun flexibiliteit wordt op de proef gesteld doordat zij op het laatste moment worden gevraagd extra te komen werken. Ook vragen we regelmatig onze medewerkers om in andere filialen bij te springen."

De werkgever staat voor een dilemma: laat je de werkdruk oplopen of stel je de productie bij?

Jannes van der Velde, woordvoerder voor werkgeversorganisatie AWVN

Tot dusver heeft de kledingketen het qua bezetting net weten te redden. "We hopen dat het niet zover hoeft te komen dat een of meerdere winkels niet open kunnen, maar we vrezen dat dit moment snel zal naderen. De coronacijfers stijgen en er liggen strengere quarantainemaatregelen in het verschiet."

Ook werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland zeggen steeds meer signalen te krijgen dat de problemen groeien. "Juist in de tijd van het jaar waarin veel ondernemers het doorgaans druk hebben. En waarvan ze het qua omzet moeten hebben om het jaar enigszins goed af te sluiten. Daarom is dit echt een serieus probleem."

Niks om op terug te vallen

Later open, of helemaal niet open gaan: in de Amsterdamse horeca is het vaker aan de orde dan tevoren. Het personeelstekort was al nijpend. "Maar nu zit soms 10 procent van de zaak thuis ziek of verkouden en wachtend op een test", zegt Pim Evers van de hoofdstedelijke Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Doordat de horeca sinds 12 november al om 20.00 uur moet sluiten, hebben ondernemers vaak alleen nog een 'kernteam' van personeel over. "Als daarvan dan mensen wegvallen of onnodig in quarantaine moeten omdat ze een verkoudheid hebben in plaats van corona, dan wordt het wel heel ernstig."

Een horeca-ondernemer in Breda ruimt tegen 20.00 uur de buitenstoelen op (foto va ANP

Uit onderzoek van arbodienstverleners Arboned en HumanCapitalCare blijkt dat de zorg en industrie het grootste ziekteverzuim kennen.

"Dit slaat extra hard toe in sectoren waar de werkdruk al hoog is en de arbeidskrapte speelt", zegt Jannes van der Velde, woordvoerder voor werkgeversorganisatie AWVN. "Dan staat de werkgever voor een dilemma: laat je de werkdruk oplopen of stel je de productie bij?"

Extra vakantie

Ziet de werkgever geen andere keus dan de werkdruk op te laten lopen, dan vraagt dat behoorlijk wat van het personeel, zegt arbeidsmarktdeskundige Rob Witjes van het UWV. Hij pleit ervoor dat werkgevers oog blijven houden voor de werknemers die extra werk op de schouders krijgen. "Anders loopt het verzuim wellicht verder op of men kijkt uit naar een andere baan".

C&A doet dit door - in ruil voor de aanhoudende druk - collega's te bedanken met een extra dag vakantie. Volgens Witjes een mooi voorbeeld waarin de werkgever laat zien oog te hebben voor de situatie van de werknemer. "Als de werknemer maar het idee heeft dat hard werken en bijspringen wordt gewaardeerd. Het gaat om het gebaar; en dat kan net het stukje zijn waardoor die werknemer overeind blijft of loyaal blijft aan zijn baas."

STER reclame