NOS

Werkgevers trekken de laatste tijd alles uit de kast om personeel te vinden. De arbeidsmarkt breekt qua krapte record na record, zo bleek ook vandaag weer uit cijfers van het CBS.

"Ik doe dit werk nu tien jaar. Waar ik jarenlang bezig was om vooral de klant tevreden te stellen, is het nu alle zeilen bij voor het personeel", zegt Daan Slütter, directeur van uitzendbureau 4 minutes uit Enschede. Het bedrijf gaf dit jaar vanwege het personeelstekort vijfhonderd fietsen aan uitzendkrachten. Ook zijn er tientallen e-scooters waarmee zij naar klanten kunnen afreizen en krijgen nieuwe medewerkers een scooterrijbewijs vergoed. "Het lijkt hier soms wel een tweewielerzaak", zegt Slütter.

Door de krapte heeft het Twentse bedrijf nu een klantenstop. Of gratis scooters ook echt personeel over de streep trekt, betwijfelt Slütter. Toch zet hij erop in. "Een scooter of een gratis rijbewijs is misschien geen dealbreaker. Maar ik weet zeker dat als je drie kwartier door de regen moet fietsen naar een opdrachtgever om vervolgens in een koelcel te werken, je het na drie dagen echt wel hebt gezien. Kan je op de scooter, dan ga je er toch anders heen."

Niet houdbaar

Dat werkgevers alles uit de kast trekken om personeel te vinden, ziet ook Hafid Ballafkih, arbeidsonderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam. Het is volgens hem de vraag hoelang ze dat kunnen volhouden. "Initiatieven zoals gratis spullen hebben echt wel effect: het is leuk bedacht en het krijgt aandacht. Maar op de lange termijn is dat niet houdbaar. Er is sprake van structureel arbeidstekort: we zitten in een vergrijzingsgolf en er is minder jonge aanwas."

Waar je vijftien jaar geleden nog wel iemand onder een steen vandaan kon halen, kan dat vandaag niet. Je moet dus heel creatief zijn

Kornee van Terheijden

Volgens Ballafkih is het binnenhouden van personeel ook belangrijk. "Je moet als bedrijf daarvoor echt wat doen. Arbeidsvoorwaarden moeten serieus goed zijn. Want zint het je niet, dan ben je als werknemer nu zo weg."

Dat behoud belangrijk is, vindt ook Slütter: "Wij bieden sinds twee jaar vaste banen voor productiemedewerkers, puur om ze te behouden. En tegen een klant hebben we gezegd dat het loon omhoog moest omdat het niet marktconform was: dat is toen ook met 10 procent gestegen."

Krappe arbeidsmarkt of niet, Kornee van Terheijden uit Bergen op Zoom had altijd al moeite werknemers te vinden voor zijn bedrijf. "Echt chique is het namelijk niet, ik zit in de rioleringsbranche. Maar waar je vijftien jaar geleden nog wel iemand onder een steen vandaan kon halen, kan dat vandaag niet. Je moet dus heel creatief zijn", aldus de directeur.

Win-win situatie

Van Terheijden kwam erachter dat met name de onbekendheid van het vak de aanwas van nieuwe monteurs in de weg zat. Hij bedacht daarom zelf een opleiding voor rioleringsmonteurs. Hierin werkt hij samen met het UWV. Inmiddels komen drie van zijn 19 werknemers er vandaan en komen er mensen uit 'heel het land' naar Heerle om het vak te leren. Ongeacht hun achtergrond.

"Blijkbaar is het een gat in de markt omdat het laagdrempelig is. Je hoeft hier geen hogere wiskunde te snappen, dit is een plek met een sociale inslag", zegt Van Terheijden. "Interne opleidingen helpen in een krappe markt, zeker in de technische branche. Enthousiasmeren en motiveren dus. De studenten geven we daarnaast baangarantie in hun eigen woonplaats. Een win-win situatie."

STER reclame