ANP

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft een belastingschuld van 1,371 miljard euro bij de Nederlandse overheid. Dat meldt NRC op basis van eigen onderzoek.

Dat betekent dat het bedrijf tijdens de coronacrisis in totaal 6,5 miljard euro aan steun kreeg, schrijft de krant.

Alle bedrijven konden gedurende de coronacrisis hun belastingafdracht uitstellen. 376.000 bedrijven maakten daar gebruik van. Het gaat dan om bijvoorbeeld de loonheffing, omzetbelasting en vennootschapsbelasting die even niet betaald hoefden te worden.

Eind september hadden 274.000 bedrijven daardoor een belastingschuld van in totaal 19,7 miljard euro. Volgens NRC gaat het bij KLM om een bedrag van 1,371 miljard euro dat aan belastingen is uitgesteld tijdens de crisis. Geen ander bedrijf kreeg zoveel belastinguitstel, schrijft de krant. Bedrijven moeten hun belastingschuld op 1 oktober 2027 hebben afgelost.

Tegen NRC zegt KLM dat er gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om belasting uit te stellen omdat het financiële ruimte gaf in een crisisperiode met ver achterblijvende inkomsten. "Op het moment dat het herstel weer inzet en de inkomsten weer op peil komen, zal de achterstand worden ingelopen", zegt een woordvoerder tegen de krant.

Grootste ontvanger loonsteun

Naast belastinguitstel konden alle bedrijven die geraakt zijn door corona ook loonsteun krijgen. KLM is veruit de grootste ontvanger van die loonsteun, bleek al eerder. Het gaat in totaal om een bedrag van 1,7 miljard euro dat de luchtvaartmaatschappij tijdens de crisis kreeg om de lonen door te betalen, schrijft NRC.

Die subsidie is voor bedrijven geen lening, maar het kan wel zijn dat bedrijven een deel moeten terugbetalen als het toch beter ging dan verwacht. Demissionair minister Hoekstra van Financiën liet vorige maand aan de Kamer weten dat hij niet verwachtte dat KLM geld zou moeten terugbetalen, op basis van de resultaten.

Naast deze regelingen voor alle bedrijven kreeg KLM ook een specifiek steunpakket van 3,4 miljard euro aan leningen en garanties van de Nederlandse overheid. Daarvan heeft het luchtvaartbedrijf inmiddels 0,9 miljard gebruikt. Verder spreekt KLM met de Nederlandse overheid over steun voor het eigen vermogen. Die gesprekken lopen nog, maar zijn volgens KLM ingewikkeld vanwege de strenge regels van de Europese Commissie met betrekking tot staatssteun.

In ruil voor steun moet KLM slots inleveren om te voorkomen dat concurrerende maatschappijen worden benadeeld. Die landingsrechten zijn voor het bedrijf heel belangrijk, zei Elbers eerder.

STER reclame