Tv-shows doen losse flodders in de ban na dood van cameravrouw
De dood van een cameravrouw op een filmset levert in Hollywood discussie op over het gebruik van vuurwapens op de set. Twee televisieseries doen losse flodders in de ban en maken voortaan gebruik van digitale effecten.
"De veiligheid van onze cast en crew is het belangrijkste", schrijft producent Alexi Hawley van de politieserie The Rookie in een e-mail aan zijn mensen. "Elk risico is te veel risico."
Ook voor superheldenserie The Boys worden geen vuurwapens met losse flodders meer gebruikt, belooft producent Eric Kripke op Twitter. Hij roept anderen op zijn voorbeeld te volgen.
"Het is mijn ergste nachtmerrie dat er iemand op de set gewond raakt of wordt gedood", laat hij weten na de dood van cameravrouw Halyna Hutchins. "Ter nagedachtenis aan haar een simpele belofte: nooit meer losse flodders op mijn sets. We gebruiken voortaan digitale effecten."
'Cold' wapen
Halyna Hutchins werd op de set van de western Rust dodelijk geraakt door een kogel uit een wapen dat acteur Alec Baldwin afvuurde. De kogel kwam terecht in haar maag; Hutchins overleed later in het ziekenhuis. De regisseur van de film raakte gewond aan zijn schouder.
Wat er precies is misgegaan is nog niet duidelijk. Baldwin zou te horen hebben gekregen dat het wapen cold was en er dus geen patronen - scherp of los - in zaten. Amerikaanse media schrijven verder dat er al vaker problemen waren geweest met wapens op de set van Rust.
"Iedereen denkt altijd dat een losse flodder je niet kan doden", waarschuwt Rick Pallaziol, die al veertig jaar wapens levert voor Hollywood. "Maar het heeft een enorme kracht. En bovendien: als er iets is achtergebleven in de loop, dan kan het eruit schieten."
In deze video laten we zien hoe het eigenlijk werkt met wapens op filmsets én wat de kracht van losse flodders is:
Regisseur Cate Davaney, die met Hutchins aan de film The Mad Hatter werkte, zegt voortaan ook alleen met onklaar gemaakte wapens te willen werken. Ze is verbijsterd door het incident en pleit voor een verbod.
"Je moet je afvragen: waar leggen we de grens? Het is prachtig wat stuntmannen en wapenmeesters allemaal doen, maar dit is zo zinloos", zegt ze tegen persbureau Reuters. "Het zal er misschien minder goed uitzien, maar je moet je nu afvragen wat het beste is."
Als je het geld hebt voor losse flodders, dan kun je voor datzelfde geld iemand inhuren voor digitale effecten.
Ook regisseur Ben Rock, die ooit werkte aan The Blair Witch Project, erkent dat echte wapens er beter uitzien, maar geen mensenleven waard zijn. "Als je een echt wapen afvuurt, krijg je een mooie terugslag, gaaf. Maar bij de rest doen we ook al alsof, waarom kan dat dan hier niet?"
"Als je het geld hebt voor losse flodders, dan kun je voor datzelfde geld iemand inhuren voor digitale effecten. Dan heb je mondingsvuur en zo zonder dat het gevaarlijk is voor mensen."
'Onnodig risico'
Regisseur Craig Zobel van de miniserie The Mare of Easttown heeft al ervaring met deze visuele effecten. "Bij ons waren alle schoten digitaal. Dat kun je misschien zien, maar wat maakt het uit? Het is een onnodig risico."
"Wapens hoeven helemaal niet meer met losse flodders ofzo geladen te worden. Het zou volledig verboden moeten worden."
Een van de eerste personen die reageerde op de dood van Hutchins was de dochter van Bruce Lee, Shannon. Zij verloor in 1993 haar broer Brandon bij een wapenongeluk tijdens de opnames van The Crow. Haar boodschap was simpel: "Niemand zou ooit op een filmset gedood moeten worden met een wapen. Punt uit."