NOS/Beeld Werkt

Het nieuwe kabinet moet 1,5 à 2 miljard euro extra per jaar uittrekken voor de bouw van zo'n 600.000 woningen in de grotere steden in de periode tot 2040. Daar komen de kosten nog bij van onder meer de aanleg van openbaar vervoer rond nieuwe wijken. Blijft die "forse, niet eerder vertoonde investering" uit, dan komen verschillende bouwprojecten niet van de grond en dreigt de huidige "wooncrisis" te blijven bestaan.

Dat is de dringende oproep die zestien grotere steden vandaag richten aan de vier partijen die aan het onderhandelen zijn over een nieuw regeerakkoord. De zestien doen dat samen met de Randstadprovincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht, de Fietsersbond en de vervoersbedrijven in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

'Historisch tekort'

De schatting is dat er de komende twintig jaar 900.000 tot 1 miljoen huizen bij moeten komen. Twee derde daarvan moet in de bestaande steden binnen en buiten de Randstad verrijzen, omdat de trend is dat daar steeds meer mensen naartoe trekken.

Demissionair D66-minister Ollongren van Wonen erkende eerder in een brief aan de Tweede Kamer al dat er op dit moment sprake is van een "historisch hoog woningtekort" en dat extra financiering nodig is. Maar de bijbehorende miljarden zijn nog niet gevonden.

Het bleef tot nu toe bij een bedrag van 100 miljoen euro per jaar dat het huidige demissionaire kabinet uittrok op Prinsjesdag. Dezelfde partijen in dat kabinet (VVD, CDA, D66 en ChristenUnie) hopen nu een nieuwe regering te vormen.

Projectontwikkelaars

De meest concrete bouwplannen zijn in veertien 'grootschalige woningbouwgebieden' die het kabinet eerder aanwees. Al die gebieden liggen in of bij de grotere steden. Hier moeten tot 2040 circa 440.000 woningen komen, waarvan er 210.000 al klaar zouden moeten zijn in 2030.

De NOS vroeg de voorbije week aan de betrokken gemeenten in die veertien gebieden naar de voortgang van deze projecten en naar de belemmeringen die zij ervaren. Zij gaven stuk voor stuk aan dat zij samen met projectontwikkelaars een heel eind kunnen komen, maar dat om allerlei redenen het Rijk ook over de brug zal moeten komen. Vooral omdat de projecten aan allerlei eisen moeten voldoen: klimaatneutraal, met voldoende groen en voorzieningen in de omgeving en goed te bereiken met de fiets en het openbaar vervoer.

Tegenstrijdige regelgeving

Zo heeft Utrecht dringend behoefte aan twee lightraillijnen (de zogenoemde Merwerde- en Waterlinie-lijn) en een nieuw station Lunetten-Koningsweg om het huidige tempo van 3500 nieuwe huizen overeind te kunnen houden.

En in Den Haag is er onder meer een terrein in de wijk Laakhavens waar duizenden woningen moeten komen, maar dat kan alleen als er ook een groot park bijkomt in de buurt. Gebeurt dat niet, dan voldoet het project niet aan de normen.

De gemeenten in kwestie willen ook dat er iets gebeurt aan de overbodige en tegenstrijdige regelgeving van het Rijk. "Zo vraagt het ene ministerie ons hier meer te bouwen, terwijl het andere daar goederentreinen laat rijden, waardoor er bouwbelemmeringen ontstaan en veiligheids- en gezondheidsrisico's", zegt een woordvoerder van de gemeente Den Bosch."

STER reclame