Op 24 april 2013 stortte de textielfabriek Rana Plaza in Bangladesh in EPA

Het nieuwe Bangladesh-akkoord over de veilige productie van kleding is tot dusver ondertekend door 77 bedrijven. Vorige week werd bekend dat de overeenkomst met Bangladesh met twee jaar is verlengd. Bedrijven kunnen zich er opnieuw bij aansluiten, wat Nederlandse merken als Zeeman, WE, Hema en internationale bedrijven als Puma, Inditex en Asos al hebben gedaan.

Het vorige akkoord was ondertekend door zo'n 200 bedrijven, maar Joris Oldenziel, die zich met de uitvoering van het akkoord bezighoudt, is toch al tevreden. "Bijna alle grote bedrijven uit het vorige akkoord hebben dit ook ondertekend." Omdat pas vorige week het akkoord werd verlengd, hebben nog niet alle bedrijven de tijd gehad om zich aan te sluiten, denkt Oldenziel. Hij verwacht dat de komende weken meer bedrijven zich eraan zullen committeren.

Het akkoord, officieel het International Accord for Health and Safety in the Textile and Garment Industry, bevat juridisch bindende afspraken voor kledingmerken over het verbeteren van brand- en bouwveiligheid in kledingfabrieken. Zo zijn afnemers verplicht om fabrieken te laten inspecteren en om eventuele verbeteringen door te voeren.

De Schone Klerencampagne, ook betrokken bij het akkoord, is blij dat de grootste bedrijven zich hebben aangesloten, maar zou liever zien dat er wetgeving komt over veilige productieomstandigheden dan steeds nieuwe onderhandelingen. "Hier moet elke keer keihard geknokt worden en de uitkomst is onzeker. Op de langere termijn is wetgeving een beter alternatief dan dit soort zware onderhandelingsrondes."

Het nieuwe akkoord moet niet alleen voor Bangladesh maar ook voor andere landen gaan gelden. Hierbij wordt gedacht aan Pakistan, Vietnam en India.

In 2013 kwam het Bangladesh-akkoord tot stand naar aanleiding van de ramp bij de Rana Plaza kledingfabriek. Die fabriek met acht verdiepingen stortte in, met ruim 1100 doden en 2500 gewonden tot gevolg. Het akkoord is nu drie keer verlengd.

De textielarbeiders zagen de dagen ervoor al grote scheuren in de muren, maar er werd niet naar hen geluisterd:

Eigenaar fabriek kort voor ramp: 'Het zijn geen scheuren, het is maar pleisterwerk'

STER reclame