ANP

Door het veel lagere aantal passagiers heeft Schiphol Group in de eerste helft van dit jaar 158 miljoen verlies geleden. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van het moederbedrijf van Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Lelystad Airport en de mede-eigenaar van Eindhoven Airport.

Het verlies is wat minder groot dan in dezelfde periode vorig jaar, toen Schiphol een verlies noteerde van 246 miljoen euro. Dat komt vooral doordat Schiphol de kosten flink heeft teruggebracht, onder meer door banen te schrappen: 900 banen zijn sinds het begin van de crisis verdwenen, waarvan 550 externe krachten.

In 2019, voor de coronacrisis, werd er in het eerste half jaar nog een winst van 133 miljoen euro gemaakt.

Loonsteun

Schiphol Group heeft ook een beroep gedaan op loonsteun van de overheid, de zogeheten NOW-steun. De eerste zes maanden van dit jaar ging het om 66 miljoen euro, waarvan het bedrijf al zo'n 40 miljoen aan voorschotten heeft ontvangen. Die steun dempte het verlies ook deels. Over het jaar 2020 ging het om zo'n 112 miljoen euro aan loonsteun, maakte het bedrijf eerder bekend.

In oktober stopt het steunpakket van de overheid, maar Schiphol Group hoopt toch ook na die tijd een beroep te kunnen doen op een vorm van overheidssteun, zegt topman Dick Benschop tegen de NOS. "De Nederlandse economie draait als een tierelier. Maar er zijn toch wel een aantal plekken, of je naar een hotel gaat, het Concertgebouw, Schiphol of een evenement, waar het nog echt lastig is. Zou er toch iets mogelijk zijn voor die sectoren? Want het helpt wel."

Passagiers

Op luchthaven Schiphol reisden de eerste zes maanden van dit jaar 5,6 miljoen passagiers. Een afname van 57 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste zes maanden van 2019 reisden er nog 34,5 miljoen mensen via luchthaven Schiphol. Het volume aan vracht is wel bijna 28 procent hoger dan in 2020.

Op de luchthavens van Eindhoven (-74,4 procent) en Rotterdam (-79,8 procent) is de afname van het aantal passagiers nog een stuk groter.

De afname van het aantal passagiers komt ook door het negatieve reisadvies dat een groot deel van het eerste half jaar gold. Vanaf juni kregen steeds meer Europese bestemmingen kleurcode geel. Over de tweede helft van dit jaar is Schiphol Group "gematigd positief", vanwege de hogere vaccinatiegraad en de geleidelijk minder strenge reisbeperkingen.

Schiphol Group heeft de verwachting voor de lange termijn wat aangepast, op basis van deze cijfers. Eerder verwachtte het bedrijf dat de passagiersaantallen niet voor 2023-2025 het niveau van 2019 zouden bereiken. Nu is het de verwachting dat dat op zijn vroegst in 2024 gebeurt.

STER reclame