Reizigers op Schiphol deze zomer
In samenwerking met
NH
NOS NieuwsAangepast

Zorgen bij Transavia over chaos bij bagageafhandelaar

Personeel van Transavia maakt zich grote zorgen over de chaos op Schiphol die veroorzaakt wordt door het nieuwe afhandelingsbedrijf Viggo. Dat schrijft vakbond FNV namens haar leden in een brandbrief aan de directie.

Het nieuwe afhandelingsbedrijf bleek afgelopen weken niet in staat de bagage op tijd te laden en lossen, waardoor meerdere vluchten zonder koffers vertrokken. Ook zadelde Viggo passagiers op met urenlange wachttijden, tot hun bagage eindelijk op de band verscheen. Het bedrijf is volgens het personeel "bakken met geld" kwijt aan compensatie en het nasturen van bagage.

De problemen leiden tot grote frustratie bij reizigers. Zo werd begin augustus een agressieve passagier aangehouden in de bagagehal van Schiphol. De man raakte over zijn toeren omdat hij uren op zijn koffer moest wachten.

'Reputatie op het spel'

In de brandbrief roept het personeel de directie van Transavia op om de problemen snel op te lossen, want die spelen nog steeds. "Wij willen van de directie weten hoe de operationele problemen op korte termijn worden opgelost, om te zorgen dat de goede naam van Transavia zoveel mogelijk wordt gerepareerd", citeert NH Nieuws uit de brief.

De FNV maakt zich ook zorgen over de arbeidsvoorwaarden van het grondpersoneel en de concurrentiestrijd tussen de inmiddels zes afhandelaars op Schiphol. De vakbond heeft vorige week een gesprek gevoerd met Transavia en de brief toen al aangekondigd.

"Ze erkennen dat er problemen zijn en willen ook tot oplossingen komen, maar wij vinden dat we er nu druk op moeten zetten", zegt Birte Nelen, vakbondsbestuurder van FNV Luchtvaart. Binnen twee weken wil de FNV horen hoe directie de problemen gaat oplossen.

'Situatie sterk verbeterd'

Transavia laat weten de brandbrief te betreuren. "We hebben regelmatig overleg met de FNV en zijn verbaasd dat ze meteen een brandbrief sturen. We hebben de voorkeur om met elkaar in gesprek te gaan." Volgens de luchtvaartmaatschappij is de situatie sterk verbeterd en loopt de bagageafhandeling de afgelopen twee weken op normaal niveau.

Sinds dit jaar werkt Transavia met Viggo, dat voor de maatschappij het grondafhandelingswerk doet, zoals het laden en lossen van bagage en het inchecken van passagiers. Eerder werd de afhandeling van Transavia door moedermaatschappij KLM gedaan.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl