ANP

In het tijdperk van thuiswerken en films in hoge kwaliteit streamen wordt snel internet steeds belangrijker. De verwachting is dat de vraag hiernaar alleen maar toeneemt. Om die reden zetten steeds meer providers hun kaarten op glasvezel, een techniek die snel internet mogelijk maakt. Vandaag maakte de Zeeuwse provider Delta bekend hier ook extra op in te zetten.

Delta wil in 2025 twee miljoen huishoudens aangesloten hebben. Het bedrijf heeft al 900.000 abonnees en richt zich nu op kleinere dorpen en steden. Eerder werd bekend dat Open Dutch Fiber, met T-Mobile als eerste huurder, de komende jaren ook een miljoen aansluitingen wil gaan aanleggen. KPN is al langere tijd bezig met een inhaalslag.

Inmiddels heeft bijna de helft van de Nederlandse huishoudens toegang tot glasvezel, blijkt uit cijfers van de ACM. De toezichthouder denkt dat in het huidige tempo het hele land (ruim) voor 2030 op glasvezel aangesloten kan worden. Een klein deel van de huishoudens - 0,25 procent - kan geen glasvezel krijgen omdat het te duur is om aan te leggen.

Partijen zien kansen

"Het is landjepik", zegt Tim Poulus, financieel analist bij marktonderzoeker Telecompaper, over de toenemende concurrentie. "KPN vervangt al z'n koperlijnen door glasvezel, maar dat duurt lang. Daardoor zien allerlei andere partijen een kans." Hij wijst erop dat Delta zich meer richt op de kleinere plaatsen en Open Dutch Fiber op de middelgrote steden.

Aantal glasvezelaansluitingen per provincie

Volgens Poulus gaat zowel Open Dutch Fiber als Delta bij de aanleg KPN en VodafoneZiggo tegenkomen. "Over het algemeen beweegt de markt zich richting twee infrastructuren: kabel en glasvezel. In Nederland zijn we aan het bewegen richting drie infrastructuren." Dus twee keer glasvezel én kabel.

Delta hoopt erop dat KPN niet zal gaan graven als zij het doen, en bij Delta capaciteit zal huren, denkt Poulus. "Maar dat is nog maar de vraag. Waarschijnlijk is het interessanter om het zelf aan te leggen. Delta zet hiermee KPN een beetje voor het blok."

De aanleg van glasvezel kost veel geld: het gaat om miljarden euro's die de komende jaren nodig zijn. Toch lijkt er in de markt weinig twijfel of dat het wel waard is.

Los van een graafmachine die per ongeluk een kabel kapotmaakt bij werkzaamheden zitten providers voor de komende decennia gebakken.

Ton Koonen, emeritus-hoogleraar breedbandnetwerken TU Eindhoven

"Glasvezel zelf veroudert niet echt", zegt emeritus-hoogleraar breedbandnetwerken Ton Koonen (TU Eindhoven). "Los van een graafmachine die per ongeluk een kabel kapotmaakt bij werkzaamheden, zitten providers voor de komende decennia gebakken. Het is dus heel waardevol."

Daarnaast biedt glasvezel heel veel capaciteit, zegt Koonen. "Door een kleine glasvezel, die net zo dik is als een gemiddelde mensenhaar, kunnen heel veel verbindingen tegelijkertijd lopen. Er zijn hele hoge snelheden mee mogelijk en het biedt daarmee in feite onbegrensde mogelijkheden."

Concurrentie komende jaren

De concurrentie gaat zich de komende jaren afspelen op twee vlakken, zegt Poulus. Als het gaat om het aanleggen van glasvezel tot aan de voordeur verwacht hij dat Delta en Open Dutch Fiber elkaar weinig zullen ontlopen, maar beide bedrijven gaan wel concurreren met KPN.

De klant krijgt een ander beeld te zien: daar zullen spelers als Delta en T-Mobile proberen het duopolie van KPN en VodafoneZiggo te doorbreken. Daarbij bieden die eerste drie dus glasvezel aan. VodafoneZiggo kiest voor een andere weg: 'gigabit zonder graven'. De provider is druk bezig om al zijn klanten 1 gigabit per seconde aan te kunnen bieden via de coaxkabel.

Meer concurrentie betekent dat de prijs omlaag gaat.

Tim Poulus, financieel analist Telecompaper

Het wordt voor de providers de kunst om zich te onderscheiden via hun aanbod. Dat kan variëren van pakketten waarbij vast en mobiel internet wordt aangeboden met combinatiekorting, tot aan een abonnement met alleen snel internet via glasvezel dat goedkoper is.

Ondanks alle investeringen in de netwerken verwacht Poulus niet dat de consument voor die kosten opdraait. "Meer concurrentie betekent dat de prijs omlaag gaat."

STER reclame