Blauwdruk van nieuwe Formule 1-auto: 'Prima, als het betere races oplevert'
Het eerste "levensgrote voorbeeld" van de auto die het begin markeert van "een nieuw tijdperk" in de Formule 1; de bolide die vanaf 2022 over de circuits gaat scheuren werd met een gezonde dosis bombarie aangekondigd.
Donderdag werd hij aan het grote publiek gepresenteerd, de auto die de Formule 1 van een impuls moet voorzien. Een nieuwe prikkel die in de ogen van de organisatie van de koningsklasse noodzakelijk was.
Meer inhalen
De bolides die dit seizoen voor het laatst over het asfalt razen zijn namelijk pijlsnel, maar minder geschikt om mee in te halen. En die inhaalacties zorgen nou juist voor spektakel. En spektakel zorgt weer voor geld in de kassa.
De grootste wijziging van het Formule 1-regelement sinds de invoering van hybride motoren, in 2014, moet ertoe leiden dat het vanaf 2022 meer om de coureur gaat en minder om de auto.
"Nu hangt het volgens insiders maar voor tien tot twintig procent af van de coureur", weet Louis Dekker, Formule 1-volger namens de NOS.
De auto die op het circuit van Silverstone werd getoond, moet volgens Dekker vooral gezien worden als blauwdruk voor de teams. "Dit zal niet de auto zijn waarmee Max Verstappen volgend jaar rijdt."
Dekker: "De nieuwe auto komt pas in februari volgend jaar. En niet één, maar tien, ieder team een ander. Dit moet je vergelijken met een concept car op een autobeurs, de auto die uiteindelijk bij de dealer staat ziet er heel anders uit."
Verstappen toonde alvast zijn nieuwsgierigheid naar de nieuwe wagens. "We hebben als coureurs hierop gehamerd. We willen auto's waarmee je beter kunt racen en inhalen. Ik ben benieuwd hoe het racen wordt", zei hij vanaf Silverstone, waar komende zondag de Grand Prix van Groot-Brittannië wordt verreden.
"Voor de rest kan ik er nog weinig zinnigs over zeggen", aldus Verstappen. "Wat je vandaag hebt gezien, is puur voor de fans zodat ze zien welke kant het opgaat. In februari zien we het echte plaatje."
Langzamer
Verstappen zegt zich neer te leggen bij het feit dat de nieuwe auto's langzamer zullen worden. "Als coureur is dat niet wat je wilt, wij willen altijd zo snel mogelijk en liefst nog sneller. Maar laat ik het zo zeggen: drie a vier seconden langzamer is prima als het betere races oplevert."
De wijzigingen aan de Formule 1-wagens in 2022 hebben veelal betrekking op de aerodynamica.
Zo wordt de vloer van de auto's onder handen genomen, komen er wijzigingen aan voor- en achtervleugel en gaat het formaat van de diameter van de banden van 13 inch (33 centimeter) naar 18 inch (46 centimeter).
Budgetplafond
Sinds 2021 geldt er ook voor de teams in de Formule 1 een budgetplafond van 145 miljoen dollar (122 miljoen euro) per jaar. "De autosportfederatie heeft deze regel ingevoerd om de Formule 1 toekomstbestendig te kunnen maken", aldus Dekker.
In het budgetplafond is overigens niet het miljoenensalaris van de coureurs opgenomen.