De Hernando de Soto-brug in Memphis EPA

Het moet een verontrustend telefoontje zijn geweest, begin mei op alarmnummer 911. "We hebben een extreem gevaarlijke ontdekking gedaan. Alle mensen moeten zo snel mogelijk van de brug geëvacueerd worden." Ingenieurs hadden een grote breuk in een van de draagbalken van de beroemde boogbrug bij Memphis ontdekt en waren daar zo door gealarmeerd dat ze niet eerst hun eigen hoofdkantoor, maar meteen het alarmnummer belden.

De boogbrug is een voorbeeld van hoe slecht het gesteld is met het onderhoud van veel wegen in Amerika. Het land ligt ver achter op andere westerse landen op het gebied van infrastructuur en staat volgens het Wereld Economisch Forum niet eens in de top 10 (maar op de 13de plaats). Meer dan 230.000 bruggen zijn hard aan reparatie toe.

Als het aan president Biden ligt, verandert dat snel door zijn nieuwe infrastructuurplan. De Democraten en Republikeinen hebben er lang over onderhandeld. Mochten ze inderdaad tot overeenstemming komen, dan is dit het eerste wetsvoorstel dat ze gezamenlijk aannemen.

Omrijden

Sinds het telefoontje van de ingenieurs is de Hernando de Soto-brug bij Memphis afgesloten en moet het drukke verkeer met zo'n 60.000 voertuigen per dag omrijden via een andere verderop gelegen brug. Vrachtwagenchauffeurs die er anders dertig minuten over doen om hun lading op te halen, zijn nu zes uur onderweg.

Voor trucker Clifton Hughey kost het niet alleen extra tijd, maar ook geld. Hij wordt per kilometer en niet per uur betaald. Volgens hem had het allemaal voorkomen kunnen worden als de politici in Washington eerder geïnvesteerd hadden in infrastructuur.

Bekijk hier zijn verhaal:

Trucker Clifton moet uren omrijden vanwege gevaarlijke brug: 'Had allemaal voorkomen kunnen worden'

De ellenlange files als gevolg van de afsluiting zijn niet alleen een strop voor vrachtwagenchauffeurs als Clifton, maar voor de hele Amerikaanse economie. Memphis is met zijn centrale ligging namelijk het distributiecentrum van de VS. De stad ligt aan rivier de Mississippi, is verbonden met de vijf hoofdspoorlijnen die dwars door Amerika lopen en is de transporthub voor koeriersdienst FedEx.

"Wij leven van de infrastructuur", zegt William Dunanvant III. Zijn familie zit al drie generaties in de logistiek. "Het brengt onze stad voorspoed en normaal gesproken moet het de bevoorrading van de rest van Amerika waarborgen." De sluiting van de brug is volgens hem dan ook veel groter dan alleen een lokaal probleem.

Iedereen die zegt dat het te veel geld is, moet weten dat de schade aan de economie nog groter is.

Minister van transport Pete Buttigieg

Het gesteggel in Washington gaat met name over geld. Iedereen is het er wel over eens dat er iets aan de verouderde infrastructuur moet gebeuren. Anders kan de de VS achter te komen liggen op bijvoorbeeld China, waar de aanleg van wegen en hogesnelheidslijnen in een sneltreinvaart gaat. Biden heeft daarom binnen zijn eerste 100 dagen een omvangrijk infrastructuurplan naar het congres gestuurd, waar sindsdien over onderhandeld wordt.

Met name over hoe het gefinancierd moet worden en wat er eigenlijk onder infrastructuur valt.

Transportondernemer William Dunavant begint, met een kapotte brug in zijn stad, inmiddels zijn geduld te verliezen. "Let's get it done, laten we deze klus klaren. Het is geen Republikeinse kwestie, het is geen Democratische kwestie, het is geen kwestie van het Witte Huis, maar het is een Amerikaanse kwestie, een Amerikaans probleem. Dit land heeft het gehad met al dat politieke getouwtrek. Stop met ruzie maken en doe wat. Doe wat het beste voor ons land is."

De partijen nemen nog tot einde volgende week de tijd om tot een overeenstemming te komen.

STER reclame