Corendon waarschuwt: 'Zonder fonds betalen we geen vouchers terug'
Reisorganisatie Corendon heeft toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) laten weten zonder een voucherfonds niet in staat te zijn om coronavouchers tijdig uit te betalen. De toezichthouder zegt dat het uitbetalen verplicht is.
Sinds 16 maart vorig jaar zetten reisorganisaties geannuleerde reizen van consumenten om in vouchers. Zo'n tegoedbon geeft de reiziger recht op een nieuwe reis of, na verloop van tijd, geldteruggave. Reisorganisaties zijn verplicht om uiterlijk binnen een jaar min een dag geld uit te keren. Maandag is voor de eerste tegoedbonnen de uiterste terugbetaaldatum aangebroken.
Om kwakkelende reisorganisaties met de teruggave te helpen, beloofde het kabinet in december een zogeheten voucherfonds. Organisaties die niet voldoende geld in kas hebben om hun klanten terug te betalen, kunnen aanspraak maken op het fonds van 400 miljoen euro. Maar het voucherfonds is er nog niet. Dat ligt op dit moment nog ter goedkeuring bij de Europese Commissie.
Dramatisch jaar
"Het is heel vervelend dat dat fonds vertraagd is", zegt Corendon-directeur Steven van der Heijden. "We hebben een ongelooflijk dramatisch jaar. We hebben al voor 15 miljoen euro aan vouchers terugbetaald, maar we kunnen hier pas mee doorgaan als het voucherfonds operationeel is. Want wat niet kan, kan gewoon niet."
Corendon gaat er dan ook van uit dat de toezichthouder niet gaat handhaven op de verplichting tot het fonds er is. "Het zou wel heel wonderlijk zijn als de ene tak van de overheid gaat handhaven, terwijl de andere tak van de overheid de reden is dat het fonds er nog niet is", zegt Van der Heijden.
Wij krijgen de eerste golf ellende over ons heen.
Andere grote reisorganisaties voorzien geen problemen met uitbetalen. Zowel TUI als Sunweb zegt dat ze in maart maar enkele aflopende vouchers hebben. "De piek van geannuleerde vakanties lag in mei", zegt een woordvoerder van Sunweb. De verwachting is dat tegen die tijd het voucherfonds actief is.
Bij Corendon verlopen komende week naar eigen zeggen al wel 6500 vouchers. "Wij waren vorig jaar heel vroeg met de uitgifte van vouchers. Dat vonden mensen toen heel klantvriendelijk. Maar daardoor krijgen we nu de eerste golf van ellende over ons heen", zegt Van der Heijden.
'Harde eind datum'
De Consumentenbond noemt het een slechte zaak dat Corendon niet doorgaat met betalen zonder fonds. "Normaal horen consumenten binnen veertien dagen hun geld terug te krijgen", zegt een woordvoerder. "Iedereen is nu heel flexibel geweest. Er zijn afspraken met de toezichthouder gemaakt. Daar hoort wel een harde deadline bij. Corendon wist dat die datum eraan zat te komen. Het is dus heel raar dat ze zich nu verschuilen achter het voucherfonds."
Klanten hoeven geen medelijden te hebben met Corendon, vindt de bond. "Consumenten hebben al een jaar lang een renteloze lening aan het bedrijf verstrekt. En dat terwijl ook veel van die consumenten het moeilijk hebben door de coronacrisis. Die willen gewoon hun geld terug. En daar hebben ze recht op."
De ACM laat weten dat het "in principe gewoon een verplichting" is om terug te betalen. "We gaan er ook van uit dat alle reisorganisaties dat gaan doen", zegt een woordvoerder van de toezichthouder. "Wij gaan daar ook actief op toezien."