Met Googles afscheid van tracking cookies verandert voor consument weinig
Een vakantiehuisje uitzoeken, spullen bekijken op Marktplaats: het gebeurt met tientallen volgcookies op je computer of smartphone. En precies die gaat Google vanaf 2022 blokkeren in Chrome, de meest gebruikte internetbrowser in Nederland en eigendom van Google.
Door die cookies kunnen adverteerders jou gepersonaliseerde advertenties voorschotelen op websites. Iets waar internetgiganten en kleinere marketeers miljarden mee verdienen.
Individuele gebruikers
Google, dat wereldwijd samen met Facebook het grootste deel van de online advertentiemarkt in handen heeft, kondigde vorig jaar al aan deze third party cookies te gaan blokkeren, in navolging van browsers Safari en Firefox.
Daar komt nu bij dat het bedrijf zegt ook geen alternatief te ontwikkelen om op een andere manier surfgedrag van individuele gebruikers in kaart te brengen.
Nu is het niet zo dat Google in de toekomst geen gepersonaliseerde advertenties meer zal laten zien via Chrome: ze zullen alleen anders tot stand komen, zegt Rob van Eijk, directeur van denktank Future of Privacy Forum. "Waarschijnlijk met meer oog voor jouw privacy."
Een van Googles ideeën voor een meer privacy first web is dat het geen advertenties laat zien op basis van individueel surfgedrag, maar op basis van jou als onderdeel van een groep gelijken (een technologie genaamd Federated Learning of Cohorts). "Het is een andere manier van adverteren, maar met hetzelfde resultaat. Al is nog de vraag hoe die groep wordt gedefinieerd", zegt van Eijk.
Moeilijker bereiken
De Bond van Adverteerders zegt dat de stap van Google een behoorlijke impact zal hebben op adverteerders. "De manier waarop de doelgroep wordt bereikt, verandert. Er moeten andere strategieën worden opgezet en het vraagt een andere manier van werken. Want hoe zorg je ervoor dat je nu nog de consument met relevante reclames bereikt?", zegt directeur Henriette van Swinderen. "Je wil natuurlijk niet iemand met goede ogen twintig bril-advertenties voorschotelen."
Ik ben benieuwd of Google voet bij stuk houdt.
Met het blokkeren van de volgcookies zijn bovendien niet alle privacyzorgen van tafel, zegt Van Eijk, die regelmatig om tafel zit met Google. "Het gaat hier om plannen en die moeten nog worden uitgewerkt. De vraag is hoe. In de tussentijd zit Google om tafel met verschillende adverteerders die druk uitoefenen in de hoop dat ze voldoende informatie van websitebezoekers blijven krijgen. Ik ben benieuwd of Google voet bij stuk houdt."
Meer macht
Dat de consument op iets verbeterende privacy na, weinig van de verandering zal merken, denkt ook Frederik Zuiderveen Borgesius, hoogleraar ict & recht aan de Radboud Universiteit. Hij merkt ook op dat Google hiermee meer macht krijgt.
"Naast Facebook en Google zijn er talloze marketingbedrijven die geld verdienen via die third party cookies. Als zij hierdoor lastiger zaken doen en bijvoorbeeld failliet gaan, betekent dat dat het beetje concurrentie dat er nog is voor Google - op Facebook na - misschien wel verdwijnt."
Goede pr
Bovenal is deze stap een kwestie van goede pr, zegt Zuiderveen Borgesius. "Google zal hier zelf niet slechter van worden. Sommigen bij Google zullen het daadwerkelijk fijn vinden om mensen te beschermen tegen de tracking van derde partijen. En de privacy van gebruikers wordt ook iets beter beschermd. Maar het is deels ook voor de bühne: het bedrijf toont zich hiermee van de pro-privacy kant."
Ook de Bond van Adverteerders denkt dat de concurrentiepositie van Google wordt versterkt. "We begrijpen dat Google zoekt naar alternatieven voor de third party cookies, want de maatschappelijke druk neemt toe. Maar je ziet ook dat de alternatieven die worden ontwikkeld vooral werken voor de klanten op het eigen platform. Het is aan ons om uit te zoeken hoe je ook op andere platforms zonder cookies privacy kunt garanderen en doelgroepen effectief kunt bereiken."
NOS Stories legt in deze video uit op welke manier bedrijven je in de gaten houden.