Ruimtestation ISS NASA

Een Amerikaanse tv-producent heeft aangekondigd een tv-show te gaan maken waar de finalist een tiendaagse trip naar het ruimtestation ISS kan winnen. De winnaar van de realityshow Space Hero gaat volgens plan in 2023 de ruimte in.

De show wordt gemaakt door Propagate, bekend van de Amerikaanse versies van The Office en Who Wants to be a Millionaire. Voor Space Hero werkt de producent samen met Axiom Space, een bedrijf dat zich richt op ruimtetoerisme en commerciële modules ontwikkelt voor het ISS.

In de serie gaan de makers over de hele wereld op zoek naar "een alledaagse burger met een grote liefde voor de verkenning van de ruimte", meldt Propagate in de aankondiging. "Een kans voor wie dan ook, met welke achtergrond dan ook, om de eerste wereldwijd gekozen ruimtereiziger te worden die deelneemt aan een missie naar het internationale ruimtestation."

De deelnemers aan de show ondergaan een intensieve training. Ze krijgen met dezelfde fysiek en mentaal zware testen te maken die astronauten ondergaan tijdens hun training. Volgens de huidige plannen eindigt de selectie met een aflevering die live wordt uitgezonden, waarin kijkers over de hele wereld kunnen stemmen op de deelnemer die ze het liefste de ruimte in zien gaan. Daarna wordt de winnaar gevolgd tijdens zijn of haar ruimteavontuur.

Volgens nieuwswebsite Deadline, die als eerste berichtte over de aankondiging, vliegt de winnaar met een Crew Dragon van SpaceX naar het ISS, maar volgens Axiom is nog niet zeker aan boord van welk ruimtevoertuig een stoel wordt afgehuurd. De bedrijven zeggen niet hoeveel dat gaat kosten, maar goedkoop zal het niet zijn: voor een plek aan boord van de Dragon wordt al snel meer dan 50 miljoen dollar neergeteld.

De producent van de nieuwe realityserie is niet de eerste die zijn ogen heeft laten vallen op het ISS. In mei maakte NASA al bekend met Tom Cruise samen te werken om scenes met de acteur in het ruimtestation te gaan filmen. Axiom heeft, los van de tv-show, ook al andere ruimtetoeristen geboekt voor een ruimtereis in 2021.

STER reclame