Zondag met Lubach maakt bijna 3 ton over naar Rode Kruis
Zondag met Lubach heeft 283.926 euro overgemaakt naar het Rode Kruis na een ludieke T-shirtactie van eerder dit jaar, meldt een producent van het programma op Twitter. Met die actie stak het programma van de VPRO de draak met het online platform Rumag, dat ook zei geld op te halen voor het Rode Kruis met een T-shirtactie.
Rumag verkocht voor 24,95 euro een T-shirt met de opdruk 'Ik.geloof.in.jou.en.mij', een tekst uit het nummer Avond van Boudewijn de Groot. Het platform beloofde dat een deel van de omzet naar het Rode Kruis zou gaan, maar het blad Quote rekende uit dat Rumag er zelf ook tussen de 35.000 en 55.000 euro aan verdiende.
Verder beschuldigde het tv-programma Rumag van plagiaat, doordat Rumag grappige en opvallende (Engelstalige) teksten zou overnemen van andere websites, zou vertalen en op commerciële wijze zou gebruiken.
Komma's in plaats van punten
De makers van Zondag met Lubach kwamen daarop met een eigen (goedkoper) shirt met precies dezelfde tekst, alleen werden de punten in de zin vervangen door komma's ('Ik,geloof,in,jou,en,mij'). Het programma beloofde dat de hele opbrengst van de T-shirtactie naar het Rode Kruis zou gaan.
Vanwege de ophef stapte de topman van Rumag, Thijs van der Heide, een paar dagen na de uitzending op. Het platform zei in eerste instantie zich niet te herkennen in de beweringen van Zondag met Lubach.
Twee weken geleden kondigde presentator Arjen Lubach aan dat Zondag met Lubach gaat stoppen. Hij vindt dat er maar een beperkt aantal onderwerpen is dat zich leent voor "twintig minuten boosheid en verontwaardiging".