Brood dat anders wordt weggegooid ligt voor 25 cent in de winkel ANP

Producten die de uiterste houdbaarheidsdatum hebben bereikt, zijn voortaan voor spotprijzen te koop bij Lidl. De supermarktketen biedt brood en koelverse producten als zuivel en voorverpakte groenten aan voor 25 cent, vlees, vis en vegetarische producten voor het dubbele. Aardappelen, groenten en fruit worden per 2 kilo aangeboden in een doos voor 2,99 euro.

Vorig jaar begon Lidl een proef om voedselverspilling tegen te gaan met enorme prijsverlagingen. Sindsdien gooit de supermarkt een derde minder dan voorheen. Lidl is wat betreft marktaandeel de derde supermarktketen van Nederland en heeft ruim 420 vestigingen.

De grote supermarktketens hebben met elkaar afgesproken dat ze in 2030 de helft minder voedsel verspillen dan in 2015. Uit onderzoek van de Universiteit Wageningen bleek in maart dat supermarkten 1,7 procent van het voedsel in de winkel weggooien. Daarbij gaat het voornamelijk om aardappels, groente en fruit en brood en banket.

Grote stap

Niet alleen supermarkten hebben een aandeel, ook consumenten verspillen veel voedsel: per Nederlander gemiddeld 34,4 kilo per jaar. "Maar dit is wel aan het dalen", zegt Toine Timmermans van Samen Tegen Voedselverspilling. "Zes jaar geleden lag dat nog tussen de 50 of 60 kilo per persoon per jaar."

Ook andere supermarktketens die zich met het Centraal Bureau voor de Levensmiddelen en Samen Tegen Voedselverspilling hebben verenigd hebben maatregelen ingevoerd om hun voedselverspilling tegen te gaan. Bijna elke supermarkt heeft bijvoorbeeld een afspraak met de Voedselbank, om overgebleven voedsel te doneren en doet aan prijsverlagingen bij producten waarvan de houdbaarheid verloopt.

Albert Heijn doet daarbij aan 'dry misting': door verse producten met druppeltjes te besproeien, blijven ze langer vers. Jumbo deelt met hun telers de verkoopcijfers, zodat zij hun productie daarop kunnen aanpassen. En de Dirk van den Broek maakt van broodrestanten dierenvoer. Lidl staat dus niet alleen in hun acties om voedselverspilling tegen te gaan, maar volgens Timmermans is het wel een belangrijke stap.

STER reclame