Teambaas Christian Horner (l) en Red Bull-adviseur Helmut Marko in Barcelona in gesprek
NOS Sport

Verstappens teambaas moet dit Formule 1-seizoen veel jongleren

  • Louis Dekker

    verslaggever F1

  • Louis Dekker

    verslaggever F1

Max Verstappen werkt vandaag op het circuit van Barcelona zijn tweede testdag af achter het stuur van de RB16. Is de nieuwe bolide van renstal Red Bull Racing goed genoeg voor de wereldtitel? Teambaas Christian Horner is optimistisch, maar houdt zijn kaarten tegen de borst. "We hebben nog maar twee testdagen achter de rug. Het gaat super, maar we staren ons niet blind op getalletjes."

168 rondjes reed Max Verstappen woensdag, bij elkaar goed voor een afstand van bijna drie GP's. "Nog nooit legden we zoveel kilometers af op een eerste testdag", zegt Horner. "We hebben Max helemaal uitgeperst, maar hij stapte opgewekt uit en de feedback die hij gaf, was erg positief. We zijn wel eens beroerder aan een seizoen begonnen."

Verstappen zei na zijn eerste werkdag aan boord van de RB16 ook dat het team er veel beter voor staat dan vorig jaar. "De auto is overal op het circuit snel en is op diverse fronten verbeterd. Het gaat voorbeeldig, maar de echte test is natuurlijk pas over een maand bij de seizoensstart in Australië. Dan moeten we er staan. En niet zoals in het verleden met een gat beginnen."

Max Verstappen test in Barcelona de RB16

Teambaas Horner omschrijft de eerste testdagen als een geslaagde aftrap. "We hebben een prima winter achter de rug en komen goed uit de startblokken. Alle complimenten voor onze motorleverancier. Onze relatie met Honda is gegroeid. We worden steeds meer een eenheid. Ze maken het waar. Wat we hier op de baan zien, komt overeen met de gegevens van de testbank."

Red Bull maakte in 2019 de 'switch' van Renault- naar Honda-krachtbronnen en dat legde de renstal geen windeieren. "Deze seizoenstart voelt anders dan voorheen. We zullen veel competitiever zijn. De betrouwbaarheid is top, we hebben meer vermogen en de auto is op alle fronten beter. We hebben niet stilgezeten."

Puntjes op de i

De hele winter is op het hoofdkwartier in het Engelse Milton Keynes gewerkt aan de puntjes op de i. "Er waren wat dingetjes aan de vorige auto die we recht wilden zetten", licht Horner toe. "Na een seizoen weet je haarfijn waar ontwerpfoutjes zitten. De RB16 is een doorontwikkeling van de RB15, dus het was een kwestie van finetunen. De nieuwe auto is vooral veel stabieler dan zijn voorganger."

Max Verstappen tijdens de testdagen in Barcelona

Toch blijft Horner voorzichtig. Geen woord over het beoogde aantal GP-zeges. Ook niet over een wereldtitel voor Max Verstappen. "Ik weet zeker dat we grote stappen hebben gezet, maar dit is het begin. In Melbourne zal de auto heel anders zijn."

"In Zandvoort zijn we weer stappen verder. De concurrentie ook. Zo werkt de 'ratrace' in de Formule 1. Het draait, tot en met de afsluiter in Abu Dhabi, om het doorontwikkelen en verbeteren."

Mercedes

Mercedes, dat donderdag met een nieuw stuursysteem kwam, is en blijft in Horners optiek het te kloppen team. "Zij zijn de maatstaf en ons mikpunt. Dat lijkt me logisch na zes titels op rij. Ze ogen sterk en Lewis Hamilton kan niet voor niets voor de zevende keer kampioen worden."

Lewis Hamilton stapt in zijn nieuwe Mercedes voor 2020

Verder is het vooral koffiedik kijken. Horner: "Ferrari zal boven komen drijven, maar we weten heel weinig. Ik heb amper een idee wat de andere teams doen. Rijden ze met bijna lege tanks? Schroeven ze het vermogen vol open of juist niet? Het maakt me niet zoveel uit wat andere teams doen. Als ze maar binnen de regels blijven."

"Het is heel verleidelijk om je blind te staren op de tijdwaarnemingsschermen, maar negeren is beter. Rondetijden doen er deze week niet toe."

Nieuwe auto

In zekere zin is 2020 stilte voor de storm. Een ingrijpende wijziging van het reglement zorgt ervoor dat alle teams dit jaar hun handen vol krijgen aan het bouwen van een nieuwe auto.

"Het wordt jongleren", zegt Horner. "De RB16 gaat net de baan op, maar in de fabriek zijn we al bezig met het ontwerpen van de RB17. Een megaklus: met het nieuwe reglement beginnen we weer op nul."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl