'Toverstuur' Mercedes zorgt voor opwinding bij testdagen Formule 1
Mercedes heeft donderdag op de tweede dag van de testweken de Formule 1-wereld op stelten gezet met een speciaal stuur. Op de beelden uit de wagen van wereldkampioen Lewis Hamilton was donderdag in Barcelona te zien dat hij op het rechte stuk het stuur naar zich toetrok, een knop indrukte en daarmee de stand van de wielen veranderde. Aan het einde van het rechte stuk duwde de Brit het stuur weer terug.
Mercedes gaf later op het circuit tekst en uitleg over het systeem dat de topsnelheid moet verhogen. "Het nieuwe DAS-systeem (dual axis steering) geeft een nieuwe dimensie aan het sturen. De komende dagen gaan we kijken hoeveel tijdwinst het oplevert", legde Mercedes-ingenieur James Allison uit.
Geen geheim
"Details over het hoe en waarom houden we liever voor onszelf. Het is geen geheim voor de internationale autosportfederatie FIA. We praten hier al langere tijd over met de FIA. Ik heb er vertrouwen in dat het aan de regels voldoet", aldus Allison.
Volgens Mercedes is het systeem veilig en legaal. Hamilton is ronduit enthousiast over de noviteit in zijn bolide. "De FIA heeft het goedgekeurd. Ik ben blij dat het team steeds innoveert. Ik heb pas één ochtend met het systeem gereden. Momenteel proberen we het systeem te begrijpen. Het systeem is veilig", verklaarde de wereldkampioen na de ochtendsessie.
Teambaas Christian Horner van Red Bull en Max Verstappen gingen inhoudelijk niet in op de vondst van de rivaal. "Het maakt mij niet uit wat andere teams doen. Als ze zich maar aan de regels houden."
Raikkonen de snelste
Het nieuwe stuur bezorgde Mercedes niet meteen de snelste tijden in Barcelona. Die eer was weggelegd voor Kimi Raikkonen in zijn Alfa Romeo, ook al gaat het in Barcelona niet zozeer om het realiseren van topsnelheden als wel om het verzamelen van data.
Alexander Albon, de teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull, reed donderdag zijn eerste meters in de nieuwe auto. De Thai zette de vierde tijd neer en reed 134 rondes. Haas-coureur Romain Grosjean verzette het meeste werk, hij kwam 158 rondes in actie.