NOS

Franchisenemers van pizzaketen Papa John's zijn naar de rechter gestapt. Ze zeggen door de keten te zijn misleid en bedrogen, en leggen daarom beslag op ruim 4 miljoen euro van het Nederlandse hoofdkantoor.

Ze willen hun schulden, die bij meerdere ondernemers in de tonnen lopen omdat ze hun winkel door geldgebrek hebben moeten sluiten, verhalen op het hoofdkantoor. Dat heet officieel PJ Europe Group BV.

De advocaat van de Nederlandse franchisegever, die sinds 2016 zo'n dertig vestigingen heeft geopend, wil niet ingaan op specifieke klachten van de franchisenemers. De onderbouwing voor de klachten ontbreekt volgens de advocaat. Hij vindt dat dit debat in de rechtszaal gevoerd moet worden en niet in de media.

De franchisenemers zeggen dat hen vooraf gouden bergen zijn beloofd, maar dat het onder de huidige franchisevoorwaarden onmogelijk is om de zaak te laten draaien.

Zwijgboete

Zo'n juridische procedure is vrij uniek in de franchisewereld, zegt Patricia van Hoogstraaten van Vakcentrum voor Zelfstandig Retailondernemers. "Het duurt te lang, is te duur en er zijn in de huidige wetgeving te weinig juridische handvatten voor."

Een van die franchisenemers is Ibo Abdelkader. Hoewel hij een zwijgclausule heeft getekend toen hij franchisenemer was en niet negatief naar buiten mag treden over de franchisegever, wil hij toch herkenbaar zijn verhaal doen. De schuld die hij heeft, is zo hoog dat een eventuele zwijgboete naar zijn zeggen niet zoveel meer uitmaakt.

In deze video doet Abdelkader zijn verhaal. Na vijf maanden franchisenemer van Papa John's te zijn geweest, bleef hij achter met een schuld van een paar ton.

'Nog nooit een schuld gehad en in één keer persoonlijk failliet'

Abdelkader is niet de enige met zo'n verhaal. Inmiddels hebben 19 franchisenemers zich verenigd in de Stichting Gedupeerde Franchisenemers Papa John's. Hun advocaat, Herman Knotter van LXA The Law Firm, is al twintig jaar actief in de branche en behartigt doorgaans de belangen van de franchisegevers.

"Ik heb nog nooit een franchiseorganisatie meegemaakt die het zo bont maakt als Papa John's en die zo'n tsunami van ellende achterlaat", zegt hij. "Ze werven nieuwe franchisenemers onder een kwetsbare groep, voornamelijk Nederlanders met een migratieachtergrond, van wie de meesten niet of nauwelijks relevante ervaring in de horeca hebben", zegt Knotter. Op de website van Papa John's staat te lezen dat de meeste franchisenemers geen ervaring hebben en dat dat ook niet nodig is.

Spaargeld van vrienden en familie

"Ondernemers leggen al hun spaargeld en vaak ook spaargeld van vrienden en familie in voor zo'n avontuur", zegt Knotter. "Hun worden gouden bergen beloofd, hoge omzetprognoses, een gedegen opleidingstraject en doorlopende operationele ondersteuning, maar vervolgens komt daar in de praktijk niks van terecht."

"In ruim twee jaar tijd hebben ze in een recordtempo 29 Papa John's winkels geopend, maar inmiddels hebben bijna 20 franchisenemers hun vestiging noodgedwongen weer moeten sluiten", zegt Knotter. "Indien een vestiging sluit verkoopt Papa John's de inventaris en franchiserechten aan een opvolgend franchisenemer. De franchisenemer die het niet heeft gered, blijft met een torenhoge schuld achter."

Deze klachten worden vaker geuit door franchisenemers. Er zou vaak sprake zijn van een te machtige positie van de franchisegever in de relatie met de franchisenemer. Op dit moment ligt er een voorstel bij de Tweede Kamer voor een nieuwe franchisewet. Daarin worden onder meer strengere eisen gesteld aan de informatie die franchisegevers vooraf aan franchisenemers geven.

Advocaat Knotter heeft veel dingen aan te merken op het wetsvoorstel zoals dat er nu ligt, maar de passage over de informatieplicht was volgens hem wel bruikbaar geweest voor de franchisenemers van Papa John's. "De franchisegever wordt dan verplicht om alle relevante informatie vooraf te delen. Dat is hier niet gebeurd."

"Dit beslag bij Papa John's is uniek", zegt Patricia van Hoogstraaten. "Het geeft de leden van de Tweede Kamer een extra argument om het wetsvoorstel zo snel mogelijk goed te keuren."

STER reclame