Geparkeerde Boeings bij een fabriek in Seattle EPA

Vliegtuigfabrikant Boeing heeft opnieuw een onvolkomenheid ontdekt bij het model 737 MAX. In brandstoftanks van toestellen die klaar zijn voor levering is afvalmateriaal gevonden. Boeing noemt dat "absoluut onacceptabel" en heeft beloofd het probleem meteen op te lossen.

Het is de zoveelste tegenslag voor de 737 MAX, die al bijna een jaar aan de grond staat nadat twee toestellen waren verongelukt. Bij die crashes, in Ethiopië en Indonesië, vielen 346 doden.

Het is niet helemaal duidelijk om wat voor afvalmateriaal het gaat. Boeing doet daar geen mededelingen over; volgens sommige media gaat het om gereedschap dat is achtergebleven bij de fabricage.

Ook bij hoeveel toestellen het afval is ontdekt is onduidelijk. In totaal staan zo'n 400 vliegtuigen van het type 737 MAX te wachten op levering aan maatschappijen. Die worden nu allemaal geïnspecteerd.

Zorgenkindje

De 737 MAX is al tijden het zorgenkind van Boeing. De fatale crashes bleken te zijn veroorzaakt door softwarefouten in het besturingssysteem. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit trok daarop de licentie voor het toestel in.

Het ging vooral om het zogeheten MCAS-systeem. In deze video legt kenner Joris Melkert uit wat daar mis mee is:

Hoe het MCAS-systeem faalde

Uit interne documenten van het Amerikaanse concern bleek dat personeel al langer twijfelde aan de veiligheid van de 737 MAX. "Ik zou mijn familie niet meesturen in een toestel waarmee met een MAX-simulator is geoefend", werd daarin een medewerker geciteerd.

Een andere oud-Boeing-medewerker verklaarde in december tegen Amerikaanse media en een onderzoekscommissie dat het personeel in de 737 MAX-fabriek structureel overwerkte, terwijl op de werkvloer van alles ontbrak. Dat zou mede hebben geleid tot fouten en onveilige situaties.

'Geen extra vertraging'

Het is nog niet bekend wanneer de 737 MAX opnieuw kan worden gekeurd. Boeing gaat ervan uit dat dat later dit jaar zal zijn. Het afvalprobleem leidt volgens het bedrijf niet tot verdere vertraging.

STER reclame